Dagelijks archief: maart 27, 2007

All my friends are dead

Sinds ik een lichte verslaving heb aan het virtuele vriendennetwerk Hyves, krijg ik steeds vaker klachten van mijn ‘echte’ vrienden. Dat ik ze nooit bel en dat ik nooit meer tot vijf uur ‘s ochtends met ze in ons stamcafe hang. Ook een van mijn opdrachtgevers begreep niet waarom ik mijn echte vrienden had ingeruild voor Hyves-vrienden en vroeg me er een verhaal over te schrijven. Dat was goed, want daardoor kon ik nog vaker op Hyves rondzwerven. Ik deed het niet voor mijn plezier, maar voor mijn werk. En hoe vaker ik krabbelde en mailde, hoe minder tijd ik overhield voor die andere vrienden. Ik beantwoordde hun mail niet meer, drukte ze weg op mijn mobiel als ik zag dat ze belden, stuurde de brieven die ze me stuurden ongeopend en per ommegaande post terug en deed niet meer open als ze aanbelden. Ik verscheen niet meer op verjaardagen, stuurde geen kaarten bij de geboorte van hun eerste kinderen en liet zonder bericht verstek gaan op etentjes. Behalve dat het lekker rustig was zo zonder mijn vrienden, was het ook goed voor de gezondheid. Ik hing niet langer vier avonden in de week in de Doffer, de Zwart, Schiller en het Loosje. Ik kettingrookte niet langer drie pakjes sigaretten aan de bar en ik zoende nooit meer per ongeluk de verkeerde man. Virtuele vrienden zijn goed voor de gezondheid.

Maar gisteren zag ik mijn oudste vriend. Ooit hadden we een cafe aan de Amstel dat we trots ons stamcafe noemden, ook al waren we er maar een keer geweest. Hij dreigde het niet langer ‘ons stamcafe’ te noemen als ik er niet snel met hem afsprak. Ik zoende hem en beloofde beterschap. Onder grote druk heeft hij zich nu aangemeld op Hyves. Hij heeft er een bericht voor me achtergelaten: ‘ben jij nu mijn enige vriendin?’ Ik antwoordde bevestigend al weet ik, ik ben een vriendin van niks.