Dagelijks archief: maart 30, 2007

De jongen die naar Californië verhuisde

‘I’m never coming back to your blank blank blank country’ schreef de jongen die naar Californie is verhuisd. Uit de woorden ‘blank blank blank’ begreep ik dat hij het nog meende ook. Hoewel ik tegenwoordig bij elk radio-interview weer vertel hoe mooi ik Nederland vind, zeg ik er altijd bij dat dat alleen in de zomer geldt. Sommige delen van Nederland vind ik niet te pruimen. Maar dat zeg ik nooit op de radio, want ik wil mijn lieve lezers net tegen de borst stuiten. Maar ik hou niet van polders en niet van winkelcentra, niet van lelijke Nederlandse mannen die in hetzelfde regenjack lopen als hun vrouw. Ik hou niet van grote Nederlandse vrouwen die na hun veertigste hun haar rood verven en opscheren en alleen nog maar truien dragen met gele en blauwe strepen. Ik hou niet van rookworst en niet van Blokker, niet van stroopwafelkruimels of van de Friese meren. Ik hou helemaal niet van meren en niet van weilanden. Ik haat molens en ik vind groen een lelijke kleur. Wat ik hier dan nog doe, vraagt de jongen die naar Californie verhuisde zich af. Hij heeft gelijk, het wordt tijd dat ik hier vertrek. En ik neurie vast:

Sittin’ in the mornin’ sun
I’ll be sittin’ when the evening comes
Watchin’ the ships roll in
Then I watch ‘em roll away again

I’m sittin’ on the dock of the bay
Watchin’ the tide roll away
Just sittin on the dock of the bay
Wastin’ time