Six degrees of separation

sixdegrees.jpgIn de oorspronkelijke versie van Six degrees of separation vroeg een aantal wandelaars, ingesneeuwd in een Amerikaanse berghut zich af hoe veel mensen er tussen hen en de acteur Kevin Bacon zaten. De conclusie was dat er tussen hen en Kevin, of een willekeurige andere planeetbewoner, maar zes mensen zitten. De beste manier om dat te testen is door alle wereldburgers en hun onderlinge relaties in kaart te brengen. De een na beste manier is om de zestigmiljoen gebruikers van Facebook uit te nodigen om mee te doen met een six degrees of seperation experiment. En omdat ik al jaren gefascineerd ben door de six degrees meldde ik me aan zodra iemand me uitnodigde. Onder de zestigmiljoen Facebookers blijk ik maar vier stappen verwijderd te zijn van de bedenker van het experiment. De wereld is inderdaad net zo klein als ik dacht. En daarom begon ik vandaag mijn eigen experiment. Aanleiding was een brief die ik ontving van mijn negentigjarige tante in Canada. Omdat de postboot altijd zo langzaam is, stuurt ze haar nieuwjaarswensen altijd al in november. Deze keer deed ze er ook nog een foto bij van mijn Canadese familie, die ik vervolgens besloot te googelen. Binnen een half uur had ik er twintig nieuwe familieleden bij, die zich vervolgens een voor een bij mij aanmeldden op mijn Facebook pagina. Braaf mailde ik al mijn neven en nichten dat ze mijn tante de groeten moesten doen van mij. Tegen de tijd dat de brief die ik haar terug stuurde in Canada is aangekomen, heeft ze al twintig groeten gekregen. Dan is ze zo spuugziek van mij, dat ze me nooit meer wil zien. Maar in de six degrees of seperation-wereld maakt één tante meer of minder niet uit.

Geef een reactie

