Dagelijks archief: december 15, 2007

Mijn connecties met de onderwereld II

 trini.jpg(Schilderij: Trini)’Weet je dat ik nooit geweten heb van je connecties met de onderwereld?’ sprak mijn moeder. ‘Maar hoe zat het ook alweer met de je vader en die vader van Klaas Bruinsma?’Ik vertelde haar dat de vader van Bruinsma eigenaar was van een limonadefabriek, razend populaire limonade, grote glazen flessen met reusachtige plastic doppen erop. Eind jaren zeventig begonnen die flessen uit zichzelf te ontploffen. Niets vermoedende limonadedrinkers kregen een voor een zo’n plastic dop in hun oog geschoten. Of flessen explodeerden spontaan in de winkel. Knal-plof en weg was de Bruinsma-limonade. Mijn vader mocht als juridisch adviseur iets doen voor de oude Bruinsma. Maar wat precies, dat weet ik niet. Ik kan het ook niet meer vragen, want mijn vader is inmiddels geliquideerd.’O ja,’ zei mijn moeder, ‘zo zat het.’ Ze wist me ook nog te vertellen hoe mijn vader aan die zaak kwam. Via een studievriend – Jan uit Volendam – die de fiscaal adviseur was van Johnny Mieremet en Klaas Bruinsma. ‘Na je vaders dood bood Jan uit Volendam me nog aan om mijn adviseur te worden. Nu is hij ook dood.”Sjongejonge,’ was het enige dat ik kon zeggen. Niet alleen ik, maar ook mijn vader én mijn moeder bleken al die tijd stevige banden met de onderwereld te hebben gehad. Terwijl ik hier mijn dagen slijt als schrijvertje aan de gracht, wordt mijn leven met de dag spannender.Wordt vervolgd.