Verliefd op een ander

Ik had afgesproken met miss Texel. We zaten in een cafe op de Warmoesstraat in Amsterdam en aten broodjes met avocado en ansjovismayonaise en blaadjes rucola. Miss Texel vertelde over haar man die verliefd was op een ander. Ik kauwde op mijn zuurdesemboterham met avocado en luisterde naar scenes uit een huwelijk. Overspel is geen sinecure, wist ik van horen zeggen. Je moet er stalen zenuwen voor hebben, gewetenloos zijn en snoeihard kunnen liegen tegen diegene van wie je het meeste houdt. Maar, zo weet ik, verliefd worden op een ander kan ook heel goed zijn. Een soort catharsis voor de ziel én voor de relatie. In Psychologie Magazine van deze maand heb ik een leerzaam verhaal geschreven over waarom het juist goed is om verliefd te worden op een ander. Zelf waag ik me niet aan een minnaar. Ik heb mijn handen al vol aan mijn eigen familie. En dan heb ik het nog niet eens over de foto die ik vandaag uit Canada kreeg opgestuurd. Mijn drie achternichtjes in roze pyama’s met achter hen drie verloofdes in blauwe. Ik zal de foto eens opsturen naar miss Texel, misschien vrolijkt ze ervan op.

Geef een reactie

