Dagelijks archief: november 5, 2008

Boekenbal-rookfeest

jarig

De Supper Club in Amsterdam is de enige uitspanning die ik ken waarbij de toiletten verdeeld zijn in homo- en hetero-wc’s. Het is ook de enige wc waar je gewoon mag roken. Er hangt zelfs een bordje met de tekst: hier roken! Zoiets hoef je maar een keer te zeggen tegen iemand die zichzelf voorhoudt dat ze gestopt is met roken. Ik was er vorige week, omgeven met redactrices van Hollands Diep, Opzij en Psychologie Magazine. Omdat de hetero-wc werd geverfd, hadden we ons verzameld in de homo-wc, die ook werd geverfd, maar waar de Poolse schilders geen last van ons hadden. Of we niet erg ontvlambaar waren, vroeg een rookster, die haar as in een open fles terpentine aftikte. ‘Ah wel nee joh,’ spraken wij met dubbele tong. ‘Wat kan ons nou gebeuren?’

Sinds ik niet meer rook sta ik vaker te roken op toiletten. En het erge is dat ik samen met een paar andere toiletrooksters uit het boekenvak de afspraak heb om komend jaar op het Boekenbal een alternatief rookfeest in de toiletten van de Stadsschouwburg te houden. Toegang alleen via het wc-raampje, en alleen op uitnodiging. Met gratis asbakken van rookglas, muziek van rokende zangers als Jacques Brel en Nick Cave en rookgordijnen. Rokende dichters en schrijvers lezen staand op de toiletpot voor uit eigen werk. En omdat het boekenbal-rookfeest is roken we geen Marlboro Light, maar Gitanes zonder filter.

Het is jammer dat u zelf geen roker bent, maar het is nooit te laat om ermee te beginnen.