Dagelijks archief: december 11, 2008

Pijn

beau

We stonden op de brug, mijn uitgeefster en ik. Naast ons stond Beau van Erven Dorens in zijn zwembroek. ‘Kijk,’ zei mijn uitgeefster, ‘als jij nou ook een keer zoiets zou doen bij de presentatie van je boek…’ Beau klom op de railing van de brug. ‘Ik kan je natuurlijk nergens toe dwingen,’ ging mijn uitgeefster verder, ‘maar het zou wel heel goed zijn voor je verkoopcijfers.’ Beau dook in de Amstel. ‘Niet dat we te klagen hebben over de verkoop hoor, begrijp me niet verkeerd,’ ging de uitgeefster verder. Ik keek naar beneden. Beau was weg. ‘Je mag ook bungee jumpen. Van het Okura Hotel, met een elastiek om je middel.’ Mijn uitgeefster keek op haar iphone. ‘Je boek komt in april uit….,’ zei ze, bladerend door haar i-agenda. Beau was boven gekomen en zwom in vlinderslag naar de kant. ‘Als we nou half april aankondigen dat je van een gebouw gaat springen….’ Beau werd in een dekentje van zilverfolie gewikkeld en door politie en brandweer afgevoerd. ‘De derde donderdag in april, kun je dan?’ vroeg de uitgeefster. Ik knikte. Ik doe alles voor de verkoop van mijn boek. Ook van een hotel af springen met een elastiek om mijn middel als mijn uitgeefster dat wil.