Dagelijks archief: december 17, 2008

Het mooiste boek dat ik dit jaar heb gelezen

napoleon

‘Dit is het mooiste boek dat ik dit jaar heb gelezen,’ zei de redacteur van Vrij Nederland, die het kon weten. ‘Het is fenomenaal, je zult er geen spijt van krijgen, je moet het kopen.’

We stonden naast elkaar in het boekenkeldertje waar alle redacteuren aan het eind van het jaar hun sinterklaascadeaus kopen. Ik geloofde de redacteur blind. Zijn naam was Botje.

Thuis las ik de achterflap van het boek. Een boek over de veldslagen van Napoleon. Zevenhonderd pagina’s dik. Ik bladerde door het boek en vroeg me af wie ik hier blij mee kon maken. Niet mijzelf, want ik haat veldslagen. 

Ik stelde me voor hoe de redacteur nu grinnikend achter zijn bureau zat. Voor hem een stapel fijne literatuur waar hij zijn vrienden en familie echt blij mee zou maken. En ik, lijdend voorwerp van zijn grap, met een boek over het Franse keizertje en kanonnen.

Extra jammer was dat er weinig op Napoleon rijmde. Het werd: ‘Sint zat heel lang te denken wat hij jou zou schenken plotseling kreeg hij een idee en nam dit zevenhonderd pagina’s dikke boek over de veldslagen van Napoleon voor je mee.’ De man van mijn moeder was er heel blij mee, zei hij.

Op de trap kom ik nu soms de redacteur tegen. Ik geloof niet dat hij mij nog herkent als de vrouw die hij heeft opgezadeld met het mooiste boek dat hij dit jaar niet heeft gelezen.