Meisjes in Den Haag

chinahema

Het was windstil in Den Haag. Ik wandelde er vandaag met mijn vriendin, die er woont. Tussen de ambassades bleven we staan voor een villa van formaat. ‘Kijk,’ zei mijn vriendin, ‘daar woont iemand die ik ken. Hij is koorddanser in het kerstcircus.’ Ik keek door het hek en verbaasde me over het huis dat op een drie-onder-een-kap leek, maar in werkelijkheid gewoon een hele villa onder een kap was. ‘Wow,’ zei ik, ‘dat je als koorddanser in zo’n huis kunt wonen.’ Mijn vriendin wees me op het grindpad dat als een landweg van witte kiezels door de tuin meanderde. Terwijl we ons omdraaiden, ging het hek achter ons open en kwam de koorddanser naar buiten. Hij had een zwart-wit gestreept hansopje aan en liep op schoentjes van kalfsleer. De koorddanser sprak nog voor wij iets hadden kunnen zeggen over zijn belachelijk grote huis. Het huis leek dan wel exorbitant groot, maar van binnen was het eigenlijk een heel gewoon huis, zei hij, behalve dan dat er overal koorden waren gespannen waar hij overheen moest lopen. Als hij niet genoeg oefende zou hij het koorddansen snel zijn verleerd.

Het was de eerste koorddanser die we dit jaar ontmoetten. We konden de betekenis van deze ontmoeting nog niet duiden, maar het was in ieder geval een begin van het nieuwe jaar.

Geef een reactie

