Hoe ik al mijn vrienden verloor

IMG_1224

Je wilt weten hoe het kan dat ik geen vrienden meer heb. Je herinnert je dat ik er veel had. Zo veel, dat ik soms hun namen vergat. En jij waarschuwde me toen al dat het geen echte vrienden waren. Het waren slechts mensen van wie ik de naam vergat. Sommige van die vrienden kom ik nu tegen op LinkedIn en Facebook en dan doen we een laffe pogingen om leven te blazen in iets wat al lang geleden stierf. Jij zit niet op Facebook en Linkedin. Liever spreek je af in een café en dan praten over het leven en hoe het aan ons voorbij trekt, of wij aan het leven, het is maar vanaf welke kant je het bekijkt. Ik vertelde je over mijn laatste vriendin die in een catfight het leven had gelaten. Je schudde je hoofd in ongeloof. Het was zo makkelijk om met mij bevriend te blijven, zei je. Je gooide gewoon af en toe een glas wijn in me. Ik vroeg je of je zelf nooit vrienden kwijt was geraakt? ‘Natuurlijk niet,’ antwoordde je. ‘Als je ruzie hebt, sla je elkaar gewoon met een stoel op het hoofd en daarna is alles weer goed.’ Nu keek ik jou in ongeloof aan. Ik was opeens heel blij dat ik nog nooit ruzie met je had gehad en nam me op dat moment voor om dat zo te houden. Bij het afscheid zoende ik je vier keer op je ene wang en 378 keer op je andere. Binnenkort bezoek ik mijn laatste vriendin en sla haar hard met een stoel op haar hoofd.

Geef een reactie

