Toen ik nog verliefd was op Rob de Nijs

robdenijs

Mijn lagere school stond naast de studio’s van de Nos – nu mediapark geheten. Dat had verschillende voordelen. Wanneer er overdag kinderen nodig waren om iets grappigs te doen in de studio (zingen, quizjes doen), dan werd er een groepje kinderen uit de school geplukt en een uurtje in de studio aan de overkant gezet. Daarom zong ik kerstliedjes voor de NCRV, vertelde over de boeken die ik las voor de Avro en zat ik een tijd lang een praatprogramma’s over pubers. Maar het enige wat me echt is bijgebleven, is een dinsdagmiddag in 1974 toen mijn hele klas bij een optreden van Rob de Nijs (Toppop?) om hem heen moest dansen en springen. Iedereen danste vrolijk om hem heen, behalve ik. Ik stond naast hem, stokstijf en keek in opperste bewondering naar de zanger van vlees en bloed. Dat hij meer dan twintig jaar ouder was stond wat mij betreft een prachtige liefde niet in de weg. Het heeft me slechts 35 jaar gekost om te durven toegeven dat ik smoorverliefd was op Rob de Nijs.

Ik was het hele voorval vergeten toen ik twee jaar geleden op een boekenfeestje van mijn uitgever, Bert Bakker, was. Ik kende er niemand en stond wat onhandig bij een tafeltje en sprak een leuke blonde vrouw aan die daar ook alleen stond. Ik rookte al haar sigaretten op en we hadden een fijn gesprek. Het gesprek werd alleen voortdurend onderbroken door alle beroemde schrijvers die half knielend en met gebogen hoofd, glimlachend naar haar toe kwamen en haar complimenten gaven. De leuke blonde vrouw nam de complimenten voor kennisgeving aan en knikte vriendelijk als de beroemde schrijvers haar vroegen om vooral de groeten te doen aan haar man.

Ook dit voorval was ik vergeten. Tot ik een paar weken geleden een interview las in de krant. De leuke blonde vrouw bleek schrijfster Désanne van Brederode te zijn, getrouwd met literatuurcriticus Arjan Peters. Maar voor ze verliefd werd op hem, zo bekende ze in het interview, was ze een leven lang smoorverliefd geweest op Rob de Nijs. Ik kon mijn lachen niet houden en besloot om ook uit de kast te komen. Ik zeg er voor de zekerheid direct bij dat mijn verliefdheid al een jaar na mijn magische minuten met Rob omsloeg in een even grote liefde voor iemand van mijn eigen leeftijd: negen.

 

2 Reacties op “Toen ik nog verliefd was op Rob de Nijs

  1. Erg leuk….die Rob de Nijs. Ikzelf ben niet veel verder gekomen dan Jan Klaassen en Malle Babbe. Mijn broer die ook bij dat optreden was evenmin. Maar als hij nu zingt zitten de zalen nog altijd vol met meisjes van negen.

  2. Misschein is het maar goed dat jullie niet ook verliefd werden op RDN. Was je broer toen ook in de studio? Daar herinner ik me nu weer niks van, maar ja ik had ook alleen maar oog voor RDN. Zonde eigenlijk.

Geef een reactie

