Dagelijks archief: december 8, 2009

Nederlandse Kinderjury 2010

‘Ik sta op de tiplijst van de Nederlandse Kinderjury,’ zei ik tegen mijn virtuele vriend. ‘Kinderjurytje?’ vroeg hij, want sinds kort sprak hij graag in verkleinwoorden. Hij had geen idee wat Kinderjurytje betekende en dus legde ik hem dat uit. Het CPNB kiest 25 schrijvers uit die in het voorgaande jaar een boekje hebben geschreven voor kinderen tussen de 10 en 12  (of 6 en 9). Tussen 1 februari en 14 mei 2010 mogen alle schoolkinderen van Nederland vervolgens stemmen op het leukste boek. De vijf boeken met de meeste stemmen worden daarna beoordeeld door een senaat, die bestaat uit twaalf jonge lezers, uit elke provincie een. De winnaar van die stemronde mag op een podium staan met bloemen. ‘Maar jij bent dol op podiumpjes en bloemetjes,’ sprak mijn virtuele vriend. ‘Ja,’ zei ik, ‘en daarom wil ik die prijs graag winnen.’ Mijn virtuele vriend vroeg wie de andere kanshebbers waren. ‘Ach,’ zei ik, en ik haalde mijn schouders op, al kon hij dat niet zien. ‘J.K. Rowling, Francine Oomen, Carry Slee, Maren Stoffels, Jan Paul Schutten, Jacques Vriens, Gideon Samson en nog wat schrijvertjes.’ Mijn virtuele vriend wist zeker dat ik die prijs ‘in the pocket’ had. Of in het zakje, zoals hij zei. Ik vroeg of hij dan op 1 februari op mij wilde stemmen. ‘Mijn stemmetje heb je,’ sprak hij, ‘of is het stempje?’

(Foto: Willem Minderman)