Dagelijks archief: december 9, 2009

Manon Sikkel en Janneke Schotveld winnen Nederlandse Kinderjury 2010

Gisteren kreeg ik de tiplijsten van de Nederlandse Kinderjury. Henk Kraima, de baas van het CPNB, kwam ze persoonlijk langs brengen. Ik zei dat dat echt niet hoefde, maar hij wilde me graag persoonlijk feliciteren. Hij had ook nog een doos kersenbonbons en 53 beige heliumballonnen voor me meegenomen. De rest van de dag was ik blij als een kind dat net een doos kersenbonbons en 53 beige heliumbalonnen heeft gekregen. Ik huppelde door het huis en de schrijversblues waar ik de dag ervoor nog onder had geleden, was weg. Een uur later werd ik gebeld door collega-schrijfster Janneke Schotveld. Ook zij stond op de tiplijst van de Nederlandse Kinderjury. Samen, zo besloten we, zouden we dit keer die prijs winnen. Vorig jaar won zij de prestigieuze Hotze de Roos-prijs, ik won ‘m dit jaar en volgend jaar zouden we samen op een podium staan waar normaal gesproken alleen Paul van Loon en Francine Oomen mogen komen. Waarom we dat dachten? Omdat de tiplijsten dit jaar wel in alfabetische volgorde zijn opgesteld, maar heel grappig pas bij de letter S beginnen. En dat zien wij, met onze achternamen, als een teken van boven, of in ieder geval als een teken van het CPNB.

Leeftijdscategorie 10-12 jaar

Samson, Gideon Ziek

Schutten, Jan Paul Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden

Sikkel, Manon Is vriendschap 4ever? Door Izzy Love

Slee, Carry Dat heb ik weer, 2: Het geheim van Puck

Smit, Niki 100% Fee

Stoffels, Karlijn De ontvoerde prins (De bende van de zwarte hond, dl-3)

Stoffels, Maren Tara vecht terug

Vendel, Edward van de Ajax wint altijd

Vlugt, Simone van der De rode wolf

Vriens, Jacques Groep acht aan de macht

Woltz, Anna De pizza-spion (Rugzakavontuur)

Boonen, Stefan Elvis de draak en het geheim van Grimp

Coolwijk, Marion van de Meester ontvoerd!

Duizer, Piet Moeten apen ook naar de tandarts? En andere vragen a/d verzorgers in de dierentuin

Flanagan, John Losgeld voor Erak (De grijze Jager, dl-7)

Haddon, Mark Boem! (0f 70.000 lichtjaren van huis)

Jonge, Tanja de Dwaalspoor in de diepte

Kinney, Jeff Het leven van een loser: logboek van Bram Botermans

Lier, Bas van Blijven mensen altijd bestaan?: vragen van kinderen aan Nemo over leven

Menten, Tosca Dummie de mummie en de gouden scarabee

Noort, Selma Dat spel van jou en mij

Oomen, Francine Hoe overleef ik (zonder) dromen

Paver, Michelle De geestenjager (Torak en Wolf, dl-6)

Remmerts de Vries, Daan Bernie King in een donkere spiegel

Rowling, J.K. De vertelsels van Baker de Bard

Leeftijdscategorie 6-9 jaar

Schotveld, Janneke Hotel Kindervreugd

Slee, Carry Buurvrouw Mopperkont en haar hondje Kakkie (Bram & Ollie)

Stilton, Geronimo Fantasia IV: het drakenei

Straaten, Harmen van Super Jan

Velde, René van der De klas van Daan

Westera, Bette Ober! Er zwemt een kwal door mijn soep

Dam, Arend van Overal en ergens..: op reis door Nederland in vijftig voorleesverhalen

Donkelaar, Maria van Het neusje van de zalm: spreekwoorden en uitdrukkingen over eten en drinken

Fluitsma, Maaike Lobo lost het op

Funke, Cornelia Potilla

Gemert, Gerard van Kopsterk (De voetbalgoden, dl-5)

Hagen, Hans Jubelientje krijgt jonkies

Hardeman, Henk Paniek in Ploenk

Vanden Heede, Sylvia Wolf en HondE

Hoffman, Marjon Sem = super

Hollander, Vivian den Hockeyhelden

Hooft, Mieke van De verdwenen oma

Kromhout, Rindert Ellie en Nellie op het onbewoonde eiland

Loon, Paul van Een weerwolf in de leeuwenkuil

Minkman, Lorna De tweelingoma (Bikkels)

Molemaker, Rom Onraad in het wrakkenmuseum (De verschrikkelijke drieling, dl-3)

Naus, Reggie Het goud van de verborgen stad

Nesbo, Jo Dr. Proktors teletijdtobbe

Oldenhave, Mirjam Op kamp (Mees Kees)

Reijnders, Joke Heksenbloed en drakengoud