Gehaakte beddensprei

‘Kijk.’ zei Agnes, en ze hield een gekleurde beddensprei omhoog. Agnes had twee hobby’s. De een was naar Wagner luisteren, de ander was rommelmarkten bezoeken en haar huis vullen met alles wat je op rommelmarkten vindt behalve kapotte wasmachines. Niet dat ze die niet kocht, maar die zette ze niet in haar huis. Mijn moeder keek naar de sprei en lachte meewarig. ‘Daar,’ zei mijn moeder, ‘ zit heel veel leed achter. Die beddensprei is gehaakt door een heel verdrietige vrouw. Een vrouw die van gekkigheid niet meer wist wat ze met haar leven aan moest. Die uit verveling en enorme frustratie op een dag een haakpen heeft gepakt en in een niet bij te houden tempo deze sprei is gaan haken.’ Mijn moeder ging nog even door: ‘En die kleuren, wie bedenkt zoiets? Je moet wel echt een heel sneu geval zijn of stekeblind als je zo’n sprei haakt.’ Mijn moeder nam een slokje thee en vroeg hoe veel Agnes eigenlijk voor die sprei had betaald op de rommelmarkt. Agnes’ warme stem klonk nu ijzig. ‘Ik heb hem zelf gehaakt,’ zei ze. Mijn moeder en Agnes hebben elkaar daarna tien jaar niet meer gesproken.

4 Reacties op “Gehaakte beddensprei

  1. en naast het lijkenhuisje heeft u vast uitzicht op een notenboom…

  2. o sorry,
    want ik moest bij het lezen van uw zkv gelijk denken aan;

    http://www.hannekegroenteman.nl/archive/2010/11/08/zkv

Geef een reactie

