Hoe laat je een jongen weten dat je hem leuk vindt?

‘Hoe laat je een jongen weten dat je hem leuk vindt?’ Dat is de vraag die mij het meest gesteld wordt. Meestal door lezers van een jaar of twaalf. Elke dag beantwoord ik braaf een uur lang vragen van fans. Gisteren zat ik in een café’tje met de redactie van Psychologie Magazine en rekende voor de grap voor hoe veel uur ik per jaar bezig was met post beantwoorden. Ik kwam op negen werkweken. Negen weken van veertig uur, zonder vakantiedagen. Geen wonder dat ik een tikje moe was. Geen wonder dat ik soms zomaar in huilen uitbarst. Of dat mijn redactrice bij de uitgeverij dagelijks voorzichtig vraagt hoe ver ik ben met de laatste versie van mijn nieuwe boek. Ik keek naar het servetje waar het getal negen op stond. Ik stelde me voor wat ik kon doen met negen weken tijd om te verprutsen. Tijd om door mijn vingers te laten glippen. Al die lange wandelingen die ik kon maken, al die boeken die ik kon lezen, al die boeken die ik zou kunnen schrijven! Ik nam een dapper besluit. Voortaan zou ik geen brieven meer beantwoorden. Althans, niet van lezertjes. Wel van jongens die ik leuk vind natuurlijk.

Geef een reactie

