Dagelijks archief: januari 12, 2011

Meisje in een magnetron

Je vroeg of ik het eng vond. Ik schudde dapper mijn hoofd. Nee, joh, ik heb al zo vaak in een magnetron gezeten. Je keek me ongelovig aan. ‘Echt?’ vroeg je, enigszins overbodig. Je vond het grappig hoe je elke dag weer iets nieuws over me leerde. Ik probeerde het gesprek snel op iets anders te brengen, maar daar trapte je niet in. Je kon in mijn hoofd kijken zoals die reuze-magnatron straks door mijn benen kan kijken. Ik zei dat ik benieuwd was naar de binnenkant van mijn benen. Jij was meer geïnteresseerd in de buitenkant van mijn benen zei je. Ik lachte. Ik luisterde naar de radio en pakte mijn koffertje in . Twee gestreken pyama’s, een tandenborstel, het complete werk van Kafka en de vierde van Mahler op cd. JIj vond dat ik beter Mozart kon meenemen. Ik maakte kleine kotsgeluidjes. Jij vond mij een barbaar. Ik zei dat ik niet van Mozart hield. Jij vond mij nu nog meer een barbaar. Je stond erop dat ik Mozart meenam als ik straks die magnetron in ging. Ik schreeuwde dat ik mijn eigen muziek mocht uitkiezen. Jij was het daar niet mee eens. Opeens hadden we ruzie. Jij dacht dat het kwam omdat ik zenuwachtig was. Ik dacht juist niet. Ik ritste mijn koffertje dicht en vertrok naar de grote MRI-scanner waar ik in word geschoven. Een reusachtige magnetron met een diameter van zestig centimeter. Jij vond het wel meevallen. Maar ja je had dan ook makkelijk praten vanaf de zijlijn. Voor mij is het een enorm leuke uitdaging vooral omdat ik nogal last heb van claustrofobie.

Wellicht tot ziens