Waarom ik geen lid ben van de Kamer van Koophandel

Op een dag ontving ik een brief van de Kamer van Koophandel. Daarin stond dat ik als kleine zelfstandige voortaan verplicht was lid te zijn van de Kamer van Koophandel. Hoewel ik een zwak heb voor de aanspreekvorm ‘kleine zelfstandige’ vond ik toch dat ik moest bedanken. Hoe kun je iemand nou verplichten om lid te worden van een groep waar je helemaal niet bij wil horen? Als iedereen dat ging doen, was ik straks nog verplicht lid van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, de EO, de lokale biljartclub en het gilde van scheepsbouwers. Daar trapte ik mooi niet in. Bovendien had ik al van mijn collega-kleine-zelftsandigen gehoord dat het lidmaatschap niets anders opleverde dan bergen post. Aanbiedingen voor printers, bureaustoelen en andere kantoorrommel die ik helemaal niet nodig heb of al bezit. Ik mikte de brief van de Kamer van Koophandel in de prullenbak. Ja, die had ik ook al.

Een week later kwam er een nieuwe brief. Als ik me niet snel inschreef bij de Kamer van Koophandel was ik strafbaar. Dan overtrad ik de wet met alle gevolgen van dien. Achter tralies en op water en brood waarschijnlijk. De brief ging nu in de papierversnipperaar. Ook die heb ik. Er volgden nog ene paar brieven en ik besloot dat ik als schrijver helemaal geen lid wil zijn van de kamer. Ik handel nergens in, behalve in woorden. Wie mijn boeken wil kopen gaat naar de boekhandel en niet naar de Kamer van Koophandel. Ik wil ook niet dat mijn adres bekend is bij mijn lezers. Ik zet mijn adres ook niet op mijn website en ook niet in mijn boeken. Leuk is dat mijn weigering geen gevolgen had. Er kwamen geen nieuwe brieven en ik zit ook niet in het gevang. Maar ik heb wel medelijden met al die andere schrijvers die elk jaar hun contributie moeten betalen aan een club waar ze tegen hun wil lid van zijn. Gelukkig is een van hen een petitie begonnen. Die kun je tekenen: Hier.

 

3 Reacties op “Waarom ik geen lid ben van de Kamer van Koophandel

  1. Wil je graag wijzen op de volgende site:

    http://www.dekleinekamer.nl/

    Ook daar over dit onderwerp. De oprichter van de site Laurens van Voorst van communicatiebureau Sprinkels is ook in gesprek geweest met de KVK hierover maar die waren het (natuurlijk) niet eens met de bezwaren.
    Misschien leuk om te weten dat de KVK ook meeleest op genoemde website en ook wel eens reageert

  2. uiteraard ook getekend; maak me er al een paar jaar boos over!

Geef een reactie

