Dagelijks archief: november 3, 2011

Mijn vier beste vriendinnen

Wie heeft er nou vier beste vriendinnen, vroeg ik. ‘Jij,’ riepen mijn vier beste vriendinnen in koor. Ik zei dat het woord beste vriendin impliceert dat het er slechts een is. Jullie vonden dat grote onzin en weigerden om voor elkaar plaats te maken. Allemaal beriepen jullie je op anciënniteit, of trouwe vriendschap. Ik zuchtte. Tegen zo veel beste vriendinnen kan ik niet op. Daarom ook maar een blogje voor jullie, gewoon om van het gezeur af te zijn.

Is het duidelijk?

En opeens schreef ik heel veel blogjes. In plaats van boekjes te schrijven. Voor de verandering. Nu ik al voor twee mensen een uitzondering had gemaakt wilde ook jij een eigen blogje. Je was niet voor niets mijn sms-vriend. De man die mij altijd vriendelijke berichtjes stuurt vanaf een eiland in de zon. Ik vond dat je geen rechten kon ontlenen aan je trouwe sms-vriendschap. Vooral niet omdat ik al weken niets meer van je had gehoord. Daar waren redenen voor zei je. Je beltegoed was op, je had je telefoon in het water laten vallen, je was blind geworden, je was het schrijven verleerd. Ik vond dat allemaal smoesjes, maar omdat ik de rottigste niet ben voor jou ook een blogje. (nog meer mensen?)

Seks

Nu begonnen meer lezertjes van zich te laten horen. Allemaal wilden ze dat ik speciaal een blogje voor hen schreef, ook elke maand een – op z’n minst. ‘Lezertjes, lezertjes,’ riep ik, als ik voor jullie allemaal een persoonlijk blogje moet schrijven dan kom ik niet meer aan boeken schrijven toe. Nou vooruit, voor een maak ik een uitzondering. Vanwege dat grappige verzoek om het blogje de titel seks te geven. Waarom dat is kon je niet uitleggen. Ik hielp je eraan herinneren dat seks geen rol speelt in onze jarenlange vriendschap. Jij vond dat geen enkele reden om niet alsnog die titel te geven. Bij deze. Voor jou, elke maand een blogje met de titel seks.

Doodstil blogje

Waarom ik zo weinig schrijf wilde je weten. Omdat ik eh… omdat ik eh… twee boeken schrijf bijvoorbeeld. En omdat ik ga signeren op de boekenbeurs van Antwerpen. En misschien omdat er iemand is die zeven terabyte muziek mijn kant op stuurt die ik moet beluisteren omdat ik met zeven terabyte muziek een beter mens zal zijn. Maar omdat jij het vraagt schrijf ik vandaag speciaal voor jou. Vanaf vandaag elke maand een blogje.