Dagelijks archief: januari 17, 2012

Henk

Ik kan heel vrolijk worden van de naam Henk. Waarom dat is weet ik niet. Het is niet dat ik iemand ken die zo heet. En de enige die ik kende die wel zo heette, liet voor heel veel geld zijn naam veranderen en heet nu Harry. Wat ongeveer hetzelfde is als Henk, maar dan minder grappig. Soms, als ik het heel druk heb, zoek ik op internet naar plaatjes van mensen die Henk heten. Henken lachen bijna altijd. Uiteraard heb ik er ook een studie van gemaakt. Zo zijn de meeste Henken tussen 1947 en 1972 geboren. Vorig jaar waren er 5935 Henken in Nederland. Plus nog achtenvijftig vrouwen die Henk heten (!). In totaal heeft 1,4% van de Nederlandse mannen Henk, als eerste of tweede naam. De kans dat je Henk heet is dus meer dan 1 op 100. De eerste Henk werd in 1908 geboren. In het topjaar 1962 werden er bijna tweehonderd Henken geboren. Vorig jaar waren dat er nog maar zestien. Tot zover. Het is verbazend hoe veel tijd ik om handen heb nu mijn twee boeken af zijn.

 

Today was a good day

  

Vandaag was een goede dag. Al was het alleen maar omdat ik de laatste versie van mijn nieuwe IzzyLove-boek inleverde bij de uitgeverij. Het boek dat een half jaar geleden nog ‘Hoe weet je of de nieuwe vriend of je moeder een moordenaar is?’ heette.  Waarom ik de titel veranderd had, wilde een bevriende kinderboekenschrijver weten. Hij vond de eerste titel leuker. Ik ook. Maar mijn nieuwe vriend driegde me te vermoorden als ik de titel niet zou veranderen. Dan zwicht ik snel. En vandaag was mijn boek af en ik ben zoooooo blij (dat mijn neus van voren zit en niet opzij…). Als alle jongens en meisjes van tien jaar en ouder mijn boeken nu gaan kopen, dan ben ik helemaal tevreden.