Cursus interview geven

 

 

 

 

 

 

 

Daar stond ie, een vrolijke jongen met een heel mooi overhemd. Hij had een opschrijfboekje in zijn hand en kwam me interviewen. Hij had keurig gewacht tot alle cameraploegen weg waren. Inmiddels had ik al een glas champagne op en was ik een beetje draaierig van alle aandacht na het winnen van mijn prijs. Kijken kon ik ook niet meer, want ik had net in de flits van al die camera’s gekeken. Draaierig, ¬†aangeschoten en half blind stond ik daar op het podium. Ik probeerde mijn ogen scherp te stellen op het motief van het overhemd van de interviewer. Ik liet de prijs uit mijn handen vallen, gooide daarna mijn glas champagne om, zette nog wat handtekeningen en stelde mijn ogen nu scherp op het gezicht van de interviewer. Wat een vrolijke jongen, ik probeerde te raden voor welke krant hij schreef. Dat had hij natuurlijk gezegd toen ik aan hem werd voorgesteld, maar dat had ik door het lawaai van al die kinderen niet gehoord. Ondertussen kwam mijn redactrice Hanneke me een stuk taart brengen. De CPNB had heel lief een taart laten maken met de cover van mijn boek erop en Hanneke had het stukje met mijn eigen naam erop speciaal bewaard. En terwijl ik mijn eigen naam in mijn mond propte, nog een glas champagne kreeg en voor de tweede keer mijn net gewonnen prijs liet vallen, stelde de vrolijke jongen mij vragen. Waarom ik schreef, wat ik van mijn prijs vond en of ik wist dat er een stuk taart op mijn kin zat waar heel groot mijn naam op stond.

Pas vandaag zag ik dat hij Thomas de Veen was (en nog steeds is waarschijnlijk), recensent van NRC Handelsblad en NRC Next. In beide kranten heeft hij een stuk over me geschreven, in beide kranten niets dan goeds. Maar de recensie in NRC Next van vandaag is zo goed, dat ik weet hoe ik voortaan interviews ga geven: draaierig, half blind en met een stuk taart op mijn kin waar mijn naam op staat.

3 Reacties op “Cursus interview geven

  1. Dag Manon, vandaag pas terug van vakantie dus kan ik je nu de storm is geluwd nogmaals overladen met felicitaties! En zoenen XXXXX etc.
    Van Harte! John Schrijnemakers, SpeelBoek, Amersfoort

Geef een reactie

