Polderziel

De afgelopen zomer reed ik door Nederland, op bezoek bij de stedelingen die op het platteland waren gaan wonen. Ik kreeg er lunch met groente uit eigen tuin en glazen wijn, er liepen honden, kippen en konijnen om mij heen en mijn nieuwe vrienden zwaaiden mij uit als ik in mijn Volvo weer terug reed naar de stad. In totaal maakte ik vijfenzestig tochtjes (dit is niet helemaal waar).  De mooiste dorpen die ik zag, heb ik opgenomen in een lijst achter in mijn boek Domweg gelukkig op het platteland. En dit is mijn favoriete dorp:

De Groningers noemen het dorp Polderziel. Het is een dorp met twee huizen, een dijk, een sluisje en een visafslag. Het dorp heeft de kleinste zeehaven van het land. Het moet ook het allerkleinste dorp van Nederland zijn, met alleen een café en een sluiswachterhuis. De kans dat een van de twee vrij komt is klein, maar je kunt altijd blijven hopen. Het kan natuurlijk zijn dat in het ene huis de sluiswachter woont en in het andere de cafébaas. Die twee hebben natuurlijk een gruwelijke hekel aan elkaar en begeren elkaars vrouw. Die vrouwen werken misschien wel op de visafslag en als ze na het werk thuiskomen, dan zit de sluiswachter van Polderziel in het café dronken te zijn. Als dat uit de hand loopt, kan het zijn dat er binnenkort een huis in Polderziel te koop staat. Wie daar niet op wil wachten, kan altijd nog naar Usquert verhuizen. Noordpolderzijl valt namelijk onder de gemeente Usquert, een schattig dorpje met 1600 inwoners en met smalle straatjes rond een dertiende eeuws kerkje.

Geef een reactie

