Parijs

Zes jaar geleden had ik een fotoproject bedacht waarbij ik elke dag een foto maakte. Het liefst foto’s van plekken en situaties die niemand fotografeert. Met mijn mond open bij de tandarts, voor de kassa bij Albert Heijn of wachtend bij het stoplicht. Mijn grootste zorg dat jaar was mijn camera. Altijd moest ik ‘m binnen handbereik hebben.

Nu ik een telefoon met ingebouwde camera heb zou het een veel eenvoudiger project zijn. Maar juist dat ik er wat moeite voor moest doen, maakte het leuk. Bovendien was ik op dat moment de enige die het deed. Ik deed navraag bij een paar fotografen, maar een dergelijk project, daar hadden ze nog nooit van gehoord. Vincent Mentzel, hoffotograaf van NRC Handelsblad, stuurde me zelfs nog een paar keer een mail om te informeren naar mijn ‘grappige’ fotoproject. Wisten wij veel dat nog geen twee jaar later iedereen in Nederland met zijn telefoon het dagelijks leven zou vastleggen en publiceren.

Vanochtend besloot ik de foto’s in mijn telefoon op te ruimen. Een paar dierbare foto’s heb ik netjes opgeborgen, een paar andere resoluut weggegooid. En deze foto bleef over. Parc Luxembourg in Parijs. Ik nam de foto afgelopen herfst toen ik er op een zaterdagochtend in mijn eentje wandelde. In Parijs ben ik al snel gelukkig, maar op dit moment was ik dat het meest. Maar wat ik raar vind is dat ik dat moment van geluk heb kunnen fotograferen. Geluk is helemaal niet te fotograferen…. nou ja, behalve deze ene keer dan.

Geef een reactie

