Oh my God I miss you

In december ontving ik een kaart met de tekst ‘Oh my God I miss you!’ Mijn liefste vriendin had zich voorgenomen om elkaar in het nieuwe jaar vaker te zien. Pas twee weken later belde ik haar. De verbinding was onwaarschijnlijk slecht. Dat kwam doordat ze met een bakelieten telefoon uit 1930 belde. Tussen het kraken door hoorde ik nog hoe haar vakantie in Barcelona was geweest. Ik schaamde me, want ik wist niet eens dat ze in Barcelona was geweest. Terwijl er toch tijden zijn geweest dat we elkaar Poste Restante brieven stuurden als we een stap over de grens deden, dat ik elke dag op haar etage in de Pijp kwam om onderuit gezakte op haar tweepersoonsbankje naar buiten te turen en eindeloos te praten. Honderden fotoboeken vol zijn er van ons twee op feesten, onze armen stevig om elkaar. Wij waren de mooisten, de leuksten en de slimsten, in ieder geval voor elkaar.

En op een dag ontving ik een kaart met de tekst ‘Oh my God I miss you’ en vergat ik terug te bellen. En toen ik belde, had ik haar te veel te vertellen. Te veel voor een bakelieten verbinding in ieder geval. Daarom dat ik haar binnenkort opzoek, al woont ze op een platteland ver weg. De afstand van haar boerderij naar mijn etage in de stad is vele malen korter dan andersom. En het rare is dat iedereen die ik interviewde voor ‘Domweg gelukkig op het platteland’ precies hetzelfde zei. Het eerste jaar komen de meeste vrienden langs, nieuwsgierig als ze zijn naar het landelijk wonen. Het tweede jaar blijven alleen de beste vrienden over en het derde jaar blijven zelfs die weg omdat de afstand van stad naar land groter is dan andersom. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ook wij in het derde jaar terecht zijn gekomen sinds haar verhuizing uit Amsterdam. En ik blijk een beste vriendin van niks!

Het liefst zou ik nog een stikker op mijn boek plakken met de tekst: Doe het niet! Niet de stad uit verhuizen. Maar ja, daar is het zowel voor ons als voor de uitgever te laat voor. Over twee weken ligt mijn boek in de winkel.

Geef een reactie

