Charles Mingus

Elke week vraagt het Parool aan een bekend iemand welke vijf cd’s hij of zij mee zou nemen naar een onbewoond eiland. Soms kan ik niet anders dan bewonderend instemmen, soms ook schrik ik van de muziekkeuze. Dat je de rest van je leven op een eiland naar die muziek met luisteren, brrrr. Iets met Golden Earring lijkt me het ergst.

Aan mijn eigen lijst werk ik al jaren, maar omdat het lang zal duren voor het Parool mij vraagt, neem ik er alle tijd voor. Bovenaan de lijst staat het tweede pianoconcert van Rachmaninov. Gevolgd door ‘Orange was the color of her dress’. Behalve dat ik van Charles Mingus hou, hou ik van het verhaal achter het lied. Over een vrouw die haar vriend vraagt een lied voor haar te maken over de kleur oranje. Ze weet dat er niets op ‘orange’ rijmt, maar de man is haar te slim af en rijmt: ‘Orange was the color of her dress’. De eerste keer dat ik het verhaal hoorde, onthield ik het als anekdote van Thelonius Monk. Maar het was Mingus. In mijn hoofd zijn die twee daarom onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Op de derde plaats staat het verzamelde werk van Ella Fitzgerald, maar omdat ik op mijn eiland niet alleen naar Rachmaninov en jazz wil luisteren, denk ik nu al een paar jaar na over cd vier en vijf.

De vijf boeken die ik mee zou nemen, daar hoef ik niet lang over na te denken. Anna Karenina, Oblomow, de gedichten van Yeats, het verzameld werk van Nescio en de verhalen van Pirandello.

Maar dan zie ik mezelf zitten op zo’n suf eiland, met de gedichten van Yeats en het pianogepingel van Rachmaninov en dan word ik al miesj bij de gedachte.

Ik vraag me af of die mensen in het Parool hier net zo lang over nadenken als ik. Of dat het ze geen moer kan schelen en ze uit balorigheid zeggen dat ze alle cd’s van Golden Earring mee zouden nemen.

Geef een reactie

