Jérome Gommers

“Wil je wat voor me doen?” vroeg ***** (*), met wie ik een kantoortje aan de gracht deel.

“Natuurlijk,” zei ik.

“Wil je op je weblog schrijven dat ik niet stomdronken ben?”

Omdat ik ***** nooit iets kan weigeren, gaf ik direct gehoor aan zijn verzoek en schreef ik dat hij nooit, maar dan ook nooit stomdronken is. Nou ja, dat hij in ieder geval niet meer drinkt dan ik. Op mijn verjaardag bijvoorbeeld (zie foto: links) heeft hij maar één biertje in zijn hand. Dat zegt al genoeg.

Ik vroeg ***** nog wel waarom hij zo graag wilde dat ik iets over hem schreef. “Typ mijn naam maar eens in Google in met daarachter het woord stomdronken en je zult het zien,” antwoordde hij. Ik deed dat direct, maar de malicieuze blogger die had geschreven dat ***** altijd dronken is, had diens naam inmiddels vervangen door sterretjes.

Daarom zal ook ik hier niet zijn echte naam noemen…

plukdenacht.weg-log.nl:

“Ik liep met L. over de Oude Gracht op zoek naar Tivoli. Aan de overkant zag ik een man met een ribjasje en een grote zwarte schoudertas zich gehaast voortslepen. Blik pils in zijn knuist.
”Weet je nog welk huisnummer het is?” vroeg L., “lopen we wel de goeie kant op?”
”Jazeker”, zei ik tegen L., “want aan de overkomt loopt ******, en die beweegt zich in dezelfde richting.”
Bij de eerstvolgende brug zag ik ****** op een papiertje kijken, waarna hij ons pad kruiste.
”Hallo!”, zei ik.
”Hey!”, zei ******.
”Zenuwachtig?”, vroeg ik en wees naar zijn blik Palm.
”Ben je gek”, zei ******, “weet je, ik moet het altijd goed uitkienen. Om perfect op te treden heb ik precies 8 pils nodig.”
”Acht!?”
”Op de kop af. Niet meer en niet minder. Maar ik heb er pas 4 achter de kiezen, en zodadelijk is de loting al, dus ik moet nog even stevig doorkachelen. Wil je er ook een?”
”Dank je”, zei ik, “maar ik heb nog” en wees naar mijn eigen halve liter Hollandia.
”Verdomd!” zei ******.

We liepen Tivoli binnen en sloten aan in de rij voor de kassa. Toen ****** daarop driftig in zijn tas ging graaien en piljes probeerde uit te delen aan o.a. dichter Boris de Jong, mede-NK-slam deelnemer Sander Meij en voorts aan zo’n beetje iedere volslagen onbekende die verder nog in de wachtrij stond, begon ik te vrezen dat hij misschien eerder die middag na de 4e was vergeten verder te tellen. Het kwam me alleszins voor dat ie stomdronken was.

Toch verzorgde hij een klein uurtje later een prima optreden. De recentste jaarwinnaar van de Festina Lente Poezieslag gooide in ieder geval bij de jury, bestaande uit Maria Barnas, Ingmar Heytze en Rob Schouten, hogere ogen dan de twee andere afgevaardigden van ’s lands oudste slam (Marlies Somers en Sander Meij).”

(*) ***** is schrijver/vertaler en dichter. Hij is winnaar van de Grand Finale van de 8e poezieslag 2006.

Geef een reactie

