Comment parler des livres que l’on n’a pas lu

Liegen over boeken die je niet hebt gelezen, daarover gaat het boek dat in Frankrijk een bestseller is. Ik lieg nooit over boeken die ik niet heb gelezen, maar in de tijd dat ik Proust las, ontmoette ik vaak mensen die zeiden dat ze de Recherche ook hadden gelezen. Zodra ze over die vermaledijde Madelaines in de thee begonnen, wist ik al dat ze het niet hadden gelezen. Alleen met mijn vriendin uit Den Haag kon ik het hebben over de Guermantes en Swann. En bevonden we ons in gezelschap waarbij iemand onzin uitkraamde, dan keken we elkaar aan en fluisterden: ‘Cottard’, naar een van de domste personages uit de Recherche.

Later las ik de complete Russische bibliotheek en werd Oblomov mijn lakmoesproef. Begon iemand over de eeuwige luiaard die niet uit zijn bed wilde komen, dan wist ik al dat ik met een non-lezer te maken had. Want Oblomov gaat niet over de luiheid, het gaat over de passie voor Olga, de enige vrouw voor wie Oblomov van zijn sofa wil komen.

Erg waren ook de mensen die de verfilming hadden gezien en op basis daarvan deden alsof ze een boek hadden gelezen. Het prachtige boek ‘A handful of dust’ van Evelyn Waugh heeft twee laatste hoofdstukken. De film heeft er uiteraard maar een en wie het andere slot niet kende, viel ook direct door de mand.

En op een dag had ik geen tijd meer om elke dag een boek te lezen. Een boek per maand is al bijna veel. En zo kwam het dat ik op een dag in cafe de Doffer zat en mezelf vol verve hoorde vertellen dat ‘The catcher in the Rye’ een van mijn lievelingsboeken was. Ook ik was iemand geworden die sprak over boeken die ik nooit had gelezen. Ik moet dat corrigeren. Ik heb Salingers boek nooit gelezen en ik ga het ook nooit lezen! Zoals ik ook nooit iets van James Joyce ga lezen, Harry Potter en zeker nooit ‘De ontdekking van de hemel’ van kom hoe heet die man ook alweer?

Geef een reactie

