Dinsdag visdag

Een maand geleden stond mijn buurman voor de deur. In zijn armen een aquarium met tropische vissen. Of ik een weekje op zijn huisdieren wilde passen. Omdat er nergens anders plek was, zette hij het aquarium op het keukenaanrecht. Sindsdien lijkt mijn keuken op een Chinees restaurant. Na een week kreeg ik een ansichtkaart uit de Seychellen. Mijn buurman bleef nog een weekje weg. Of ik de vissen wilde blijven verzorgen. Ik kon moeilijk weigeren. Vandaag, twee weken later en zonder een nieuw teken van leven van mijn buurman, heb ik de vissen opgegeten. Aanleiding voor dit visbanket was een interview dat ik vandaag hield met een lid van de Raw-food-beweging. Raw-fooders eten alleen voedsel in pure vorm, zonder het te verhitten. Enthousiast als ik was geworden door deze manier van eten, deed ik een graai in het aquarium. Tropische visjes eten op de manier zoals de oermensen dat ook deden. Niks geen onnatuurlijk stomen, frituren of in de magnetron. Helaas waren ze niet te eten. Wat nog over was uit het aquarium heb ik toen maar gebakken in wat olijfolie en drie tenen knoflook. Daarna heb ik ze in aluminiumfolie gewikkeld en bedekt met een laagje verse tuinkruiden. Uurtje in de oven en klaar. Recept van Jamie Oliver, die er geloof ik een andere vissoort voor gebruikt, maar met tropische visjes smaakt het ook heel lekker. Mijn redactrice, Heleen, belde daarna op om te vragen of ik nog een leuk recept had om af te beelden bij het raw-food-verhaal. Ik heb gelijk ja gezegd.

Geef een reactie

