Zijn begrafenis

Met twee vrienden was ik op weg naar een crematie in Rotterdam. We draaiden stemmige Spaanse muziek en aten plakjes cake om alvast in de stemming te komen. Onze eigen begrafenissen kwamen ter sprake omdat ook wij op een dag niet meer jong en mooi en gezond zouden zijn. Ik vertelde enthousiast over de mijne, die ik in de afgelopen twintig jaar tot in detail heb uitgewerkt. Ik wil iets op een heuvel aan zee, in de herfst met striemende regen of een lekker herfstzonnetje. Iedereen moet in het zwart, vrouwen ook met handschoenen, hoed en voile. Er moet veel drank zijn en eten en na afloop moet iedereen zo lang mogelijk bij elkaar zitten. Picknickend op een kleedje.

Aangekomen bij het crematorium in Rotterdam kwam ik erachter dat ik mijn zakdoek was vergeten. Bij mijn begrafenis wil ik dat iedereen een zakdoekje krijgt uitgereikt, wit linnen met een geborduurd bloemetje. Hoe langer ik in de zaal zat, hoe harder ik moest huilen. Er klonk Satie, er waren toespraken, er waren heel veel momenten van stilte en snikkende mensen, er was mijn vriendin die op de voorste rij als verse nabestaande zat en die mijn hart brak telkens als ik naar haar keek. Naast mij zat burgemeester Opstelten. Hij is een grote man met een heel groot pak met hele grote revers. Ik hoefde niet lang te twijfelen. Bij het derde pianoconcert van Satie was hij even afgeleid en veegde ik mijn neus af aan zijn revers. Gelukkig zijn burgemeesters echte diplomaten. Hij deed net of hij het niet merkte. Later, op mijn eigen begrafenis wil ik geen zakdoekjes uitgedeeld hebben, ik wil de burgemeester van Rotterdam naast de kist hebben staan zodat iedereen nog even zijn neus kan snuiten in zijn kostuum.

Geef een reactie

