Een brief schrijven

Vanochtend lag er een brief in mijn brievenbus. Er zat geen blauwe envelop om heen, het was gewoon een brief. Een brief van een vriend uit een ver verleden. Honderd jaar geleden, toen ik in Ierland woonde en hij in Amsterdam, schreven we elkaar elke week. Daarna verloren we elkaar per ongeluk uit het oog. Hij had me zien zitten op een terras op de Nieuwmarkt en had besloten me te schrijven. Over het leven dat hij leidde in de tijd dat ik hem even een decennium of twee niet zag. Ik was ontroerd en besloot nooit meer te mailen en in plaats daarvan handgeschreven brieven te sturen naar al mijn vrienden. Ik kan soms boos worden als mensen niet terug schrijven als ik ze een e-mail heb gestuurd. Maar dat gevaar zit er straks niet meer in, want wie durft nou een handgeschreven brief te negeren?

Ooit schreef ik bijna dagelijks met een vriend ver weg. E-mail bestond nog niet zo lang en het was leuk om elke dag een brief te krijgen. Ook daar kwam de klad in en we verloren elkaar niet alleen uit het oog, maar ook uit het hart. De laatste mail die ik ontving eindigde met de zinsnede: ‘het ga je goed’. Wie dat schrijft, kan er zeker van zijn nooit meer antwoord te krijgen – al ben ik niet zo rigoreus als ik soms klink. Hoe dol ik ook ben op schrijven en e-mails ontvangen, ik ga van medium veranderen.

Het grote nadeel van een handgeschreven brief is dat ik niet goed meer kan schrijven. ‘Kun je je eigen handschrift wel lezen?’ vraagt iedereen die ik interview. Ik knik dan zelfverzekerd, maar zit daarna vaak nachtenlang naar mijn zelfverzonnen steno te turen. Ik moet het toegeven: ook ik kan mijn handschrift niet meer lezen. Toch zal een van mijn vrienden binnenkort verrast worden door een epistel van mijn hand. Ik moet nog ergens een envelop hebben liggen en misschien zelfs een postzegel.

Geef een reactie

