De Nieuwe Anita

Mijn vriendin Froukje is bestsellerdichter. Dat klinkt net zo stoer als het is. Twee van haar gedichten zijn uitgeroepen tot beste gedichten van 2006. Later gaat ze trouwen met mijn dichtende vriend Willem. Allebei hebben ze het idee dat ze nooit bij elkaar waren geweest als ik niet avonden lang tegen beiden had geroepen dat ze zo leuk waren. ‘Ze is echt heel leuk,’ siste ik in Willems oor als hij ook maar even naar een andere vrouw keek. En ‘hij is de leukste jongen die ik ken,’ verzekerde ik haar als ze per ongeluk een ander zoende. Wat ik in hen beiden zag, zagen ze uiteindelijk ook in elkaar.

Gisteravond traden ze op in cafe de Nieuwe Anita in Amsterdam. Omdat hun dank eeuwig groot is, schonken ze me de hele avond gratis wodka in. Ook de vriend die ik na twee jaar per toeval weer tegen het lijf liep werd bijgeschonken en ook zijn vriend deelde mee in het wodkafeest. Het loont ongelooflijk om mensen te koppelen.

Als ik te veel wodka drink, doe ik niets lievers. Ik zie onwaarschijnlijke combinaties van mensen die volgens mij alleen nog maar gelukkig kunnen worden als ze samen door het leven gaan. De dichter met de bril, die prima past bij de oude dronken vrouw zonder voortanden, de stewardess die duidelijk verder moet met de clacqeur, de grappige lange jongen die het beste past bij zes meisjes op de Nieuwmarkt. Alleen het leuke barmeisje had nog steeds geen vriend. Althans, dat dacht ik, want tot mijn schrik was het leuke barmeisje al helemaal gelukkig met een man met een bochel en een horrelvoet. Koppelen is niet eenvoudig. Je moet er jaren voor oefenen.

Geef een reactie

