Zuurstoftank

Of mijn weblog ook wel eens gelezen werd, vroeg de jongen wiens naam ik per ongeluk in mijn blog noemde. ‘Nee hoor,’ antwoordde ik geruststellend, ‘jij bent de enige.’ Nou ja, behalve dan mijn redactrices die altijd mijn weblog lezen om te zien of ik echt ziek op bed lig als ik mijn stukken niet op tijd inlever. En behalve mijn moeder, die lange tijd mijn enige lezer was (omdat ik nooit meer belde en ze toch op de hoogte wilde blijven). En behalve mijn broer, die sinds een paar weken in een zuurstoftank in Hoogeveen woont. Als hij geen zuurstof krijgt, valt zijn voet eraf. Acht uur per dag zit hij in een hogedruktank met een glazen aquarium over zijn hoofd. De tank lijkt een beetje op een onderzeeer, die hij deelt met negen anderen. Zijn zuurstofvrienden hebben gruwelijke ziektes en brengen er naar alle waarschijnlijkheid hun laatste dagen door. Omdat mijn broer niet durft te vertellen dat hij er vanwege een gebroken middenvoetsbeentje zit, heeft hij een ziekte verzonnen die zo zeldzaam is en zo afschuwelijk, dat de bijna dode mensen hem nu met veel respect behandelen. Hij is de ongekroonde keizer van de zuurstoftank. En om de tijd te doden leest hij elke dag mijn weblog. Over mijn broer, die in een zuurstoftank woont.

Geef een reactie

