De fontein op het plein

Alles wat ik op mijn weblog schrijf is waar (voor wie daar nog aan twijfelt!). Wat niet waar is, is dat er naast mijn huis in Watergraafsmeer een prachtige fontein met water is. Een maand geleden was die er nog wel. Gloednieuw, een kopie van een Milanees exemplaar, geopend door Herman Koch, die aan de andere kant van de fontein woont. Voor het Parool was ik nog op zoek gegaan naar de ijzeren fontein die er honderd jaar geleden had gestaan. Ik vond zelfs een vrouw van 98 die al 98 jaar op het plein woonde en als enige de originele fontein nog had gezien. Ze verzekerde me dat er nooit een druppel water uit die fontein was gekomen. Ik schreef het braaf op en publiceerde het in de krant. Nee, dan onze fontein uit Milaan, die zou het altijd doen, tot ook ik 98 zou zijn.

De dag na de opening namen mijn vriendin Titia en ik plaats op een van de twee bankjes op het plein en dronken een paar flessen chianti. Daarna deden we onze schoenen uit en dansten in de fontein.

De weken erna voegde het weer zich miraculeus naar ons Italiaanse pleintje en werd het een pleintje in de zon. Moeders legden hun baby’s in de fontein, hangjongeren hielden er hun wet t-shirt contest en wij zaten er tot het ochtendgloren. Op de laatste warme dag sleepten we tafels en stoelen naar het plein en aten we naast de fontein.

Toen begon het te regenen. De fontein kon niet tegen regen. Daarna vielen de bloesems van de kastanjebomen, en daar kon de fontein ook niet tegen. De wet t-shirt-jongeren gooiden badschuim op de fontein, daar kon de fontein al helemaal niet tegen.

Vandaag, een maand na de officiele opening kreeg ik een brief van de gemeente, dat de fontein een tijdje uit zou blijven. Net zo lang tot er geen regen meer is en geen bloesem. Ik wacht nu op die ene perfecte dag dat de zon schijnt en er geen bloesem en blaadjes meer aan de bomen zitten. Ik zet de chianti vast koud.

Geef een reactie

