Gevangenis goed voor depressieve en angstige mensen

Van alle Z-verkopers is de mijne het leukst. Dat vinden natuurlijk alle mensen, maar de mijne is dat ook echt. Hij is een kleine man van anderhalve meter met een rode baard en een zwaar Engels accent. Heel soms koop ik een Z bij hem, maar meestal loop ik lachend en vriendelijk knikkend langs hem en voel me vreselijk schuldig dat ik niet elke week zijn krant koop. Vandaag moest ik aan hem denken omdat ik een drie jaar oude Z onderin de kattenbak vond. Daarin een interview met Rogi Wieg, een van mijn lievelingsdichters, over zijn tijd in de gevangenis. Ik weet niet of je op een blog mag citeren uit de Z. Daarom vroeg ik het mijn Z-man. ‘Geen probleem,’ zei deze. De Z was van iedereen:

Wieg: “Ik heb me best op mijn gemak gevoeld in de gevangenis, kon het heel goed vinden met de andere gedetineerden, was niet bang. Je zit tussen mensen die gevaarlijk zijn, moet goed oppassen dat je geen ruzie krijgt. Maar aan de andere kant heeft het ook wel iets goeds, die stevige, harde aanpak die je in de gevangenis ondergaat. Ik heb bijvoorbeeld de helft van mijn medicatie die ik slik tegen depressies kunnen afbouwen.
Toen ik in de gevangenis terechtkwam dacht iedereen: die jongen haalt het niet, die gaat daar dood. Hij is al min of meer chronisch depressief, nou komt hij ook nog in de gevangenis. Ik miste mijn vrouw heel erg, mocht haar maar een keer in de week zien. Dat is heel zwaar. Toch knapte ik erg op. De gevangenis is heel goed voor mensen met een depressie. In inrichtingen word je niet hard genoeg aangepakt. Als je op bed blijft liggen laten ze je liggen. Je mag ook constant naar buiten toe, dus doe je het niet. Het ijzeren regime in de gevangenis is beter. Als je weet dat je maar een uur per dag gelucht wordt, maak je daar gebruik van: je gaat hardlopen, sporten, hoe somber je ook bent. Je weet dat je daarna weer achter de deur terechtkomt. Ook moeten gevangenen zich inspannen om vrij te komen, moeten ze alert zijn, oppassen dat ze geen ruzie krijgen, niet gestoken of verkracht worden. Allerlei levensdriften worden aangeboord waar in een inrichting niet aan wordt geappelleerd. Een heel strak systeem is goed voor depressieve en angstige mensen.” (c Sylvester Hoogmoed)

En voor wie de dichter niet kent:

Oktober zegt mij niets,
hij is niet vals in al zijn schitteringen,
niet onredelijk in zijn voorbijgaande
wolken. Maar ik schrijf niet over
deze weerloze tijdsspanne, over
de verlatenheid in de dunne,
schommelende lucht.
Ik schrijf hoogstens over onze ontmoetingen,
die onvoorstelbare jongheid
van wat ik opschreef, en zei,
en mij tenslotte als oktober onverschillig liet.

Geef een reactie

