Chaperonne

‘Wil je mijn chaperonne zijn?’ vroeg de vriend die een uitnodiging had voor een boekpresentatie van Herman Franke.
‘Natuurlijk,’ zei ik. Ik ben niets liever dan iemands chaperonne. Het liefst laat ik me in een caleche voor rijden, neem ik mijn balboekje mee en wapper ik wat met een zakdoekje boven een glas champagne. ‘Wie is die vrouw die met haar zakdoek wappert?’ vragen mensen dan. ‘O,’ zegt mijn metgezel hopelijk, ‘mijn chaperonne.’ Een soort geisha, maar dan anders.

Omdat ik nog nooit iets van Franke had gelezen, en mijn metgezel mij op het hart drukte dat het hier om een onvervalste Ako-literatuurprijs-winnaar ging, kocht ik snel zijn verzameld werk. Het zou de boekpresentatie der boekpresentaties worden, met een buffet en glazen champagne en natuurlijk mijn vrienden van Propria Cures, die altijd op elk boekenfeest zijn. Ik kon me al verheugen.

‘Eh… sorry,’ schreef mijn metgezel vandaag. Hij had zich vergist. Niet ik was zijn chaperonne, maar een vrouw met een lui oog en een hazenlip. Ze had ook een bochel en een horrelvoet en ze sleepte een beetje met haar been. En ze kwam bijna nooit onder de mensen, dus hij kon niet anders dan haar meenemen. ‘Dat vind je toch niet erg he?’ schreef mijn metgezel die nu niet mijn metgezel was. ‘Die andere vrouw is een beetje zielig. Ze mist ook een arm en haar huis is vorige week afgebrand en ze moet binnenkort geopereerd worden aan een liesbreuk en daar ziet ze nogal tegenop. Je snapt, ze heeft dit feestje echt meer nodig dan jij.’
In al mijn coulantie, zoals een werkeloze chaperonne dat betaamt, stelde ik hem gerust. Natuurlijk zat ik liever op een vrijdagavond thuis. Drank, brrr, ik moest er niet aan denken. En bovendien had ik nog het complete werk van Herman Franke in de kast staan. Had ik eindelijk eens tijd om dat te lezen.

2 Reacties op “Chaperonne

  1. Zullen we gewoon weer vriendjes zijn?

Geef een reactie

