Blog sell

Een jaar geleden was ik op een feestje van het Parool. ‘Kijk,’ zei ik tegen mijn vriendin die er net was gaan werken, ‘dat is Mark Moorman, de man die niet de postcodeloterij heeft gewonnen. Kom mee, dan stel ik je aan hem voor.’
Mijn vriendin en Mark weken daarna niet meer van elkaars zijde, want het toeval wilde dat ook zij niet de postcodeloterij had gewonnen. Dat schept natuurlijk een band.
‘Wat doe je hier?’ vroeg de man van de sportredactie, ‘jij schrijft toch nooit meer voor ons? Je kent hier niet eens iemand.’
‘Ik ken jou toch?’ antwoordde ik. ‘En kom, hoe heet die jongen ook alweer die daar op de grond zit?’
‘Nathan,’ zei de man van de sport. ‘Zal ik hem aan je voorstellen?’
‘Nee,’ zei ik, ‘dat kan ik zelf wel.’
En zo liep ik met ferme pas op hem af. Hij zat in innige omstrengeling met een vrouw, maar daardoor liet ik mij niet weerhouden. Ik haalde zijn hand uit haar bloes en schudde die. ‘Hallo, ik ben Manon.’
Hij zoende de vrouw in haar nek en op haar neus. De vrouw had haar ogen stijf dicht. Omdat ik verder niemand kende en de enige mensen die ik kende al met elkaar in gesprek waren, ging ik tussen hen in zitten. ‘Jullie vinden het toch niet erg dat ik er even bij kom zitten, he? Ik ken hier namelijk niemand.’
Ze vonden het niet erg, maar het leidde wel een beetje af, zeiden ze.
‘Hé, ken ik jou niet?’ vroeg de vrouw. Nu ze eenmaal haar ogen open had, herkende ze in mij iemand die ze wel eens eerder had ontmoet. Vaag begon ook zij in mijn geheugen vorm te krijgen, al zat haar haar toen wat netter en hing haar bloes toen niet open.
‘Wat leuk om je hier tegen te komen,’ zei ze. ‘Ik ben Martine.’
Alles wat daarna gebeurde ben ik vergeten, maar ik weet wel dat ik een paar dagen later een mailtje van mijn uitgeefster Gonnie kreeg. Ze bedankte me voor het in contact brengen van haar met Martine. Ze had het wel een beetje gek gevonden dat ik haar om twee uur ’s nachts uit bed had gebeld daarvoor, maar ze was toch blij. Martine ging een boek voor haar schrijven en Gonnie ging het uitgeven voor Martine.
En zo geschiedde. En het boek is uit en ook nog heel erg prachtig geworden. En omdat ik vermoed dat ik die avond beloofd heb om er uitgebreid aandacht aan te besteden op mijn blog: bij deze.
vanomamagalles.jpg

Een Reactie op “Blog sell

  1. Ik proef hier wat historische & literaire verdichting en verfraaiing, niet in mijn voordeel. Maar als publiek persoon (echtgenoot gevierd schrijfster) ontkom ik daar niet aan…

Geef een reactie

