De Kring IV

kring.jpg
‘Ik dacht dat jij ziek was,’ zei mijn dochter. Na een ziekbed van twee dagen hees ik mezelf in mijn vrolijkste jurk. Mijn pyjama hield ik eronder aan, dat was lekker warm. Ik slikte een Amerikaanse Dayquil, een wonderpil die zelfs de besmettelijke vogelgriep geneest, en smeerde wat make-up op mijn door verkoudheid aangetaste gezicht. Meestal ben ik ziek als ik sociëteit de Kring verlaat, maar nooit eerder ging ik er ziek naartoe.
Nadat ik zeven kopjes kruidenthee achterover had geslagen, ging ik over op het bier. De vrouw van de krant dacht dat het de bacteriën sneller zou doden. En inderdaad, na het negende biertje voelde ik me al een stuk beter. ‘Je moet ook roken,’ zei ze, dat helpt altijd. Ik stak er gelijk één op. Januari is namelijk de sufste maand om te stoppen met roken. Alleen mensen die te zwak zijn om hun eigen beslissingen te nemen laten het moment van stoppen afhangen van zoiets futiels als een jaarwisseling. Nee dan wij, sterke vrouwen, wij stoppen gewoon in februari, als al die januari-losers weer begonnen zijn met roken. En dan zitten ze daar, de slappelingen, onderuitgezakt in hun leren fauteuils in de Kring. Wie zijn toch die twee sterke vrouwen die niet zitten te roken, denken ze dan. Nou, dat zijn wij, maar gisteravond dus nog niet.
‘Zitten jouw kinderen nu alleen thuis?’ vroeg de vrouw van de krant. ‘Ja,’ zei ik. ‘En de jouwe?’ vroeg ik. Ze knikte. Helemaal alleen, heel zielig. Ontaarde moeders waren we. ‘Heb jij een foto van je kinderen op je bureaublad?’ vroeg ze. Ik schudde mijn hoofd. Zij ook niet. ‘Maar,’ zei ik, ‘ik heb op mijn computer thuis wél een foto van mijn collega’s, dat heeft bijna niemand.’
Na het veertiende biertje voelde ik me al een stuk beter en nog veertien biertjes later kon je niet eens meer zien dat ik ooit ziek was geweest. Het was goed dat het gezellig was.

Geef een reactie

