Mijn Finse vriend

helsinki1jpgfi9.png

In Finland zijn de nachten lang en de dagen kort. Soms zijn er helemaal geen dagen. Dan glijden de nachten in oneindige duisternis in elkaar over. Dat schijnt niet leuk te zijn. Je wordt er depressief van, je gaat er wodka van drinken en je gaat in woorden van veertien lettergrepen praten. Ik ben nooit in Finland geweest, maar ik heb een vriendin die er elke week komt. Ze moet wel de mooiste vrouw van Helsinki zijn, al is dat volgens haar niet moeilijk. De Finnen zien er zo grimmig uit dat je vanzelf de mooiste vrouw van Helsinki bent.
Sinds kort heb ik een Finse vriend. Via de schaaksite waar ik tegenwoordig virtueel rondhang, werd ik uitgenodigd door Johan. Johan had ook een foto, maar omdat die in het donker was genomen, kon ik niet zien hoe oud hij is. Hij daagde me uit voor een partij schaak, die zich tergend langzaam over drie dagen uitspreidde. Ik vroeg revanche. Deze keer won ik. Johan stuurt mij nu grappige berichtjes in een taal die ik niet spreek. Omdat hij vanwege mijn naam denkt dat ik Frans ben, schrijft hij soms ook in het Frans. ‘Pas maar op,’ zegt de man die mij langer kent, ‘straks heb je nog een Finse vriend.’
Vandaag versloeg ik mijn Fin opnieuw, maar er ligt een schaduw over de overwinning. Johan is boos dat hij verloren heeft. Nu heb ik de hele tijd het beeld van een oude Fin met een baard en in een houthakkersbloes die op de zevende etage van een flat in Helsinki woedend naar het computerscherm staart, naar mij, de mooiste vrouw in virtueel Finland. Johan vloekt. Een krachtige vloek van zevenendertig lettergrepen.

(Tussen mijn Finse schaakpartijen door lees ik dat Bobby Fischer is overleden, grootste schaker ter wereld. Een paar jaar geleden deed het verhaal de ronde dat hij zich anoniem op een schaaksite had aangemeld en fenomenale wedstrijden tegen de beste schakers speelde. Hij zou al zijn pionnen een voor een naar voren hebben gezet (voor niet-schakers: dat is een nogal ongewone opening:) om daarna elke wedstrijd te winnen. Ik weet niet of het waar is, maar het is een mooi verhaal. En om met Fischer te spreken: ‘never let the truth get in the way of a good story.’)

10cc

Geef een reactie

