Manon Sikkel (1965-2066)

cv2.jpg

Kunstenaar Erik Wie bedacht een Curriculum Illusione. Een site waarop je je eigen levensloop nu alvast kunt invullen. In het virtuele Walhalla kunnen bezoekers hun eigen sterfdatum voorspellen en per jaar invullen hoe het leven er in de toekomst uitziet. Ik ben wel twee uur bezig geweest met het verzinnen van mijn eigen toekomst en kwam er achter dat ik nog schrikbarend veel jaren te leven heb. En dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe dat leven eruit gaat ziet. Ik kwam niet verder dan het zelfde leven dat ik nu leef, maar dan een beetje anders. Alleen de jaren dat mijn kinderen het huis uit gaan, kinderen krijgen of veertig/vijftig/zestig worden zijn vreemd.
Ik kon niet anders dan denken aan een van mijn lievelingsverhalen van de Italiaanse schrijver Pirandello waarbij een man zijn hele leven door een omgekeerde verrekijker bekijkt. Alsof hij alles wat hij nu doet ziet vanaf zijn sterfbed. Ik heb mijn eigen sterfbed in het jaar 2066 gesitueerd. Omdat honderd een mooie leeftijd is voor iemand die graag jarig is. Erik Wie zelf (ik heb het even opgezocht) komt op zijn zeventigste om bij een auto-ongeluk.

Geef een reactie

