Dagelijks archief: februari 12, 2008

Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt

country-church.jpg

Alle schrijvers van het kantoortje aan de gracht waren naar een feestje op het Rembrandtplein in Amsterdam. We mingelden gezellig met de andere schrijvers, aten ons misselijk aan vlammetjes en dronken caiparinha’s uit veel te grote glazen. ‘Weet je,’ zei mijn Linda, ‘dat we dit later allemaal vergeten zijn?’ Wat ze bedoelde vroeg ik. Hoe kon ik dit nou ooit vergeten? Deze vlammetjes, deze caiparinha’s? Maar mijn Linda had net het nieuwe boek van Douwe Draaisma gelezen, het vervolg op ‘Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt’. Daarin beweert hij dat wij als oude mensen alles uit onze jeugd haarscherp zullen herinneren, net als alles wat we voor de eerste keer hebben gedaan. ‘Maar alles van rond je veertigste,’ zo vertelde mijn Linda, ‘zullen we straks allemaal vergeten zijn.’ Ik geloof er natuurlijk niets van, maar iets zegt me dat ik deze avond op het plein misschien beter nu al kan vergeten. Er was iets met vlammetjes en caiparinha’s en iemand die in Amersfoort woonde, maar verder ben ik echt alles vergeten.