Cursus groeten overbrengen

barbecue3.jpg
‘Zal ik de groeten overbrengen?’ vroeg de schrijfster.Ik schudde met mijn hoofd. Wat moet iemand nou met groeten? Je kunt ze op de vensterbank zetten en water geven en met een beetje geluk groeien ze dan en heb je hele grote groeten. Als je nog meer geluk hebt vermeerderen de groeten zichzelf (groeten zijn tweeslachtig) en heb je voor je het weet een vensterbank vol kleine groetjes. En als je dan pech hebt gaan de grote groeten dood en blijven de kleine groeten als weesgegroetjes achter.
‘Nee, doe maar niet,’ zei ik. Maar de schrijfster bleef aandringen. Het was juist zo leuk dat we in de wereld van de journalistiek, waar helemaal niemand elkaar kent, toevallig een gemeenschappelijke eh… vriend bleken te hebben.’Nou vooruit dan,’ stemde ik toe, ‘maar dan moet je het wel met gevoel voor theater doen. Niet achteloos zwaaien op de gang, geen knikje bij het koffie-apparaat en al helemaal geen “oh, trouwens, weet je van wie JIJ de groeten krijgt????”
‘Nee, nee, nee,’ zei de schrijfster. Ze zou speciaal voor het groeten een kek pakje aantrekken en zingend uit een taart springen.
Vijf maanden later werd ik gebeld door de man die mijn groeten had gekregen. Hij had al geen idee meer wie ik was en al helemaal niet wat hij met de groeten aan moest. Een taart had hij niet gezien. De schrijfster had de groeten gewoon per telefoon doorgegeven. Wat hij er nu mee moest vroeg hij. Ik wist het ook niet. Op de vensterbank zetten misschien en water geven?
Maar nu we elkaar toch spraken: of hij de schrijfster nog wel eens zag, vroeg ik. Ja, bij het kopieerapparaat kwamen ze elkaar nog wel eens tegen. Of hij haar misschien de groeten van mij moest doen, vroeg hij. Ik vond het prima.
‘Morgen?’ vroeg hij.
‘Nee,’ zei ik, ‘over vijf maanden is vroeg genoeg.’
Lezertjes die deze zomer verrast worden door een collega die zingend uit een taart springen moeten niet verbaasd opkijken. Ik zeg alleen maar dag.

Een Reactie op “Cursus groeten overbrengen

  1. en dan niet vergeten de can-can te dansen….

Geef een reactie

