Waarom yoga gevaarlijk is

yoga.jpg

In de Westerliefde in Amsterdam lagen vrijdagavond tweehonderd mensen op een yogamatje naast elkaar. Tweehonderd min twee, want ik zat buiten en rookte een sigaret. Naast mij zat een man die Giuseppe heette en die net als ik gestopt was met roken en graag een sigaret bietste. ‘Moet je niet binnen op een matje liggen?’ vroeg ik. Maar hij hield niet van yoga. Hij was met zijn vrouw meegekomen naar de Full Moon Party, maar eigenlijk kwam hij voor het dansen na afloop en niet voor de zonnegroeten en maansikkels. ‘En jij?’ vroeg Giuseppe. Ik vertelde hem dat ik niet van yoga hou al zie ik ook wel dat je er heel rustig en gezond van wordt. Maar zelf hou ik niet van rustig en gezond. Ik hou juist van heel onrustig en van dansen.
Terwijl 198 mensen op hun hoofd op een matje stonden ergens in het gebouw, liepen Giuseppe en ik door de lege ruimte beneden waar straks het feest zou zijn.
‘Wil je wat drinken?’ vroeg ik. Ik had zo’n heel fijn armbandje gekregen als speciaal genodigde door het tijdschrift Yoga Magazine. Ik hoefde alleen maar met mijn pols te wiebelen voor de ogen van de barman en ik kreeg al gratis drank (tip voor andere hoofdredacties: geef mij NOOIT zo’n gratis-drank-armbandje!).
Daar stonden we, mijn nieuwe yogavriend en ik. En boink, daar kwam een sporttas met yogamat uit het niets op ons af. Ik kon nog net bukken, maar de tas trof Giuseppe vol in het gezicht.
‘Wat doe jij nou?’ schreeuwde een vrouw in de vorm van een meisje – een yogameisje. Ze had haar blonde haar in een hoge paardenstaart aan de zijkant van haar hoofd gebonden en droeg een gympakje en witte legging. Ik was terecht gekomen in een scene uit dirty dancing (die nu Step-up heet). Nog even en het yogameisje zou haar paardenstaart los gooien en als een bezetene door de ruimte van de Westerliefde springen. Giuseppe zou zijn bloes tot zijn middel open knopen, achter haar aan rennen en haar op zijn schouders tillen. En ik, ik zou mijn glas bier op de bar zetten, naar de piano in de hoek lopen en fenomenaal goed piano spelen. En dat allemaal terwijl het maanlicht door het glazen dak scheen (je bent op een full-moon party of niet).
‘Lul,’ sprak het yogameisje. ‘Wat sta je hier nou te roken en te drinken? Je zei dat je ermee zou ophouden. Je zou ook yoga doen! Sta je gewoon hier!’ Het meisje begon nu te stampvoeten en begon hem opnieuw met haar yogamatje te slaan.
‘Ik denk dat ik jullie even alleen laat,’ zei ik, en wandelde zo onopvallend mogelijk naar de yogazaal boven. In de hoek van de zaal ging ik op een arm staan en vouwde mijn benen in mijn nek.
Het was een fantastisch feest.

Een Reactie op “Waarom yoga gevaarlijk is

  1. Yoga is zonder enige twijfel gevaarlijk voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid.Op dit ogenblik staan er honderdduizende berichten op het internet over de gevaren van yoga.Wie er meer wil van weten moet naar dangeryoga.com
    gaan.

Geef een reactie

