Kwam een vrouw bij de kapper

manon2922008.jpg

‘Weet u?’ zei de kapster, ‘dat Remco Campert hier ook altijd zijn haar laat knippen?’
Ik glimlachte om te laten zien dat ik onder de indruk was, wat ik niet was, want hoewel een fan van Campert, kan het me echt helemaal niets schelen waar hij zijn haar laat knippen.
‘Er komen hier ook wel eens mensen,’ zei de kapster, ‘die hun hele hebben en houden hier op de kaptafel gooien. Dan vertellen ze me de meest intieme details van hun leven. Dingen die ik helemaal niet wil horen! Ik ben kapster, geen psychiater.’
Weer glimlachte ik. Van mij hoefde ze niets te vrezen. Geen persoonlijke verhalen. Nee, helemaal geen verhalen. Zelfs al zou ze een liter wodka in me gooien, dan nog zou er geen stom woord uit me komen. Een bezoek aan de kapper is een soort stilte-retraite waarbij ik heel hard mijn best doe om aan iets anders te denken en niet aan hoe belachelijk eruit zie met die gekke zilverfolies in mijn haar. Ik kan ook verschrikkelijk opzien tegen het moment waarop de kapster vol trots haar handspiegel achter mijn hoofd houdt zodat ik mezelf ook eens van de andere kant kan bekijken. Ik moet zeggen: ik zou mezelf niet herkennen als ik achter mezelf in de tram zou zitten. Nog erger dan dit alles is het moment waarop de kapster het zwarte cape-je van me af trekt en dan zegt: ‘heeft iemand je wel eens verteld dat je op Drew Barrymore lijkt?’ Maar het aller-allerergste is dat ik tot slot bijna tweehonderd euro moet betalen en dat niemand ooit ziet dat ik naar de kapper ben geweest.
Daarom besloot ik vandaag om niet meer naar de dure kapper in Amsterdam Zuid te gaan, maar gewoon naar de buurtkapper: Dave Haircreations. ‘Heb je die seksfilm op tv gezien?’ vroeg Dave, nog voor ik was gaan zitten. Ik glimlachte nog niet, want de overgang in gespreksstof was groter dan waar ik me op had kunnen voorbereiden.
‘Detroit,’ zei hij, toen ik maar niet reageerde.
‘O die ja,’ zei ik.
‘Detroit, was laatst op televisie. Goeie film,’ zei Dave.
‘Deep throat,’ verbeterde het meisje dat de haren van de vloer veegt.
‘Ja, ouwetje,’ sprak Dave tegen een vrouw die al watergolvend onder de droogkap zat, ‘daar kunt u nog een heleboel van leren.’
Precies op dat moment had hij mij voor zich gewonnen. Hier zou Drew voortaan haar lokjes laten knippen.

Een Reactie op “Kwam een vrouw bij de kapper

Geef een reactie

