Dagelijks archief: maart 5, 2008

Het meisje met het mutsje

cafe-stox-ideas-playground.jpg

‘Weet u,’ zei de man in het café, ‘ik kan er niks aan doen, maar alle vrouwen kijken naar me.’
‘Ik niet hoor,’ zei ik, en ik kneep demonstratief mijn ogen dicht.
‘Ik ben een vrijgezel met kinderwens, ik lig gewoon goed in de markt,’ sprak de man. Om ons heen zaten alleen maar alleenstaande vrouwen. Ik leunde zo ver mogelijk van de man af om zijn kansen niet te verspelen. Straks dachten die single vrouwen nog dat hij niet beschikbaar was, terwijl hij juist zo heel erg beschikbaar was. Zijn oog viel even op een meisje aan de tafel naast ons. ‘Dat is een leuk meisje,’ zei ik. Ze had de hele avond een heel gek wollen mutsje op dat met een grote strik onder haar kin was vastgebonden. De man gruwelde. ‘Je moet het mutsje even weg denken, dan is ze wel leuk,’ zei ik.
‘Brrr,’ sprak de man, en hij bestelde snel nog negen glazen wijn. Ik vertelde hem over de zaterdagbijlage van het Parool waar een journaliste op een embedded mission langs de barretjes van de stad was gegaan op zoek naar de vrijgezellen van de stad. In de Chocolate Bar in de Pijp, zo was haar conclusie, hingen de meeste vruchtbare vrijgezelle vrouwen rond. De man vond het een gouden tip. Hij stond direct op, liet mij alleen achter met een tafel vol glazen wijn en vertrok naar de Chocolate Bar. Het meisje met het mutsje keek me veelbetekenend aan. Zij had dat ook al zo vaak meegemaakt, vertelde ze me. Had je net een afspraakje met een leuke vrijgezelle man met kinderwens, liet hij je in de steek.