Boekenbal

‘Waar blijf je nou?’ sms-te de schrijvende vriendin die in haar zilveren jurk op het boekenbal was. Nadat ze mij geleerd heeft hoe je ook zonder uitnodiging gewoon het boekenbal binnen wandelt, had zij dit jaar voor het eerst een officiele uitnodiging. Ze had een uur op het balkon gestaan omdat ik had beloofd dat ik, net als voorgaande jaren, via de regenpijp omhoog zou klimmen. Maar gisteravond was ik niet in de stemming voor het boekenbal. Daar heb ik nu natuurlijk vreselijke spijt van, want de vriendin sms-te ook gelijk wie er allemaal waren en hoe leuk het was. Om twee uur ’s nachts stuurde ze nog een laatste sms om te vertellen dat ook de bewakers naar huis waren en ik nu gewoon door de voordeur naar binnen kon. Even overwoog ik nog om mijn feestjurk uit de kast te halen en naar het Leidseplein te fietsen. In plaats daarvan keek ik thuis naar AT5 en zag Kluun met een zilveren strik tegen de verslaggeefster vertellen dat hij het boekenbal pas leuk vond na middernacht als iedereen dronken was (alsof niet iedereen al dronken is bij binnenkomst…). Nadat ik de tv had uitgezet, verwijderde ik het blogje dat ik die avond had geschreven. Niemand hoefde te weten waarom ik droevig was en geen zin had in het feest der feesten. Maar volgend jaar kan iedereen mij gewoon weer aan de regenpijp zien hangen.

Geef een reactie

