Non vitae sed scholae discimus

barlaeus.jpg
Of ik het niet erg vind dat mijn dochter straks op een witte elitaire school zit, krijg ik steeds vaker te horen als ik vertel dat ze zich heeft ingeschreven op het Barlaeus Gymnasium. Om van het gezeur af te zijn, loog ik dan dat alle scholen in Amsterdam vol zaten en alleen het Barlaeus nog plek had. Nu duidelijk is dat dat juist andersom is, moet ik iets anders verzinnen om de schoolkeus van mijn dochter goed te praten. ‘Ik heb zelf ook op een gymnasium gezeten,’ mompel ik soms (en zie wat er van mij terecht is gekomen, haha). Ik heb ernorm fijne herinneringen aan boeiende voorstellingen van Medea, in klassieke én moderne uitvoeringen. Ook aan de vier uur durende monoloog van Socrates die de gifbeker dronk (Γνωθι σεαυτον) heb ik niets dan heerlijke herinneringen. Ik genoot ervan om het schoollied uit mijn hoofd te leren, half in het Grieks en half in het Latijn en ik droomde vijf jaar lang van niets anders dan van de culturele reis naar Rome. En nu ik schrijver ben, heb ik zo veel aan mijn klassieke opleiding, dat ik op een avond in het café met mijn uitgeefster de hele avond Seneca kan citeren, quod non. Maar ik dwaal af. Behalve dat ik aan de keukentafel altijd Latijn spreek, heeft mijn dochter ook haar eigen redenen om naar het Barlaeus te gaan. Iets met de liefde, waarover ik op mijn blog natuurlijk in alle talen moet zwijgen. Maar juist vanwege de liefde spreek ik Eros aan, en Himeros, god van het zoet verlangen, en Pothos, god van de begeerte, en heb ik een brief geschreven aan de rector van het Barlaeus: ‘zorg dat mijn dochter wordt toegelaten of ik doop mijn pijlen in gif en schiet ze op u af, waarna ik u achter mijn paard en wagen bind en door de stad rijd.’ Ik wacht nog op antwoord…

Geef een reactie

