De dalai lama en mijn moeder die zaten in een bootje

Jaren geleden had de buurvrouw van de vriend van de moeder van mijn vriendin kaartjes voor een bijeenkomst in Amsterdam waar de Dalai Lama zou spreken. En omdat de buurvrouw niet kon, had ze de kaartjes, a raison van 1500 gulden per stuk, aan haar buurman gegeven. En omdat hij, en zijn vriendin en haar dochter allemaal ook geen tijd hadden, kwamen de kaartjes bij mij terecht. En toen ook ik op het laatste moment geen tijd bleek te hebben, en iedereen die ik kende op vakantie was, gaf ik de kaartjes aan mijn moeder. De titel van de bijeenkomst (East meets West in a changing economy) had haar niet direct aangesproken, maar voor 1500 gulden kreeg je vast een gratis lunch, zo was haar redenering. En dus ging ze samen met een vriendin naar de bijeenkomst in Amsterdam.Hard werden ze gestraft toen niet de Dalai Lama een toespraak hield, maar alle economen en financiële experts die er in het westen en het oosten te vinden waren. Na zeven uur doodsaaie praatjes in gebroken Engels, mochten alle gasten naar buiten, waar er een rondvaartboot klaar lag. Mijn moeder rende naar buiten en stapte in de eerste rondvaartboot die er lag. Ze plofte neer op de voorste bank en prijsde zichzelf gelukkig met zo’n mooi plekje vooraan. Een paar minuten later kwamen de andere gasten de boot in, de Dalai Lama voorop. Geschrokken keken de mensen om hem heen naar dat kleine blonde vrouwtje in haar zwarte koltrui, maar de Dalai Lama lachte zijn meest beminnelijke lama-lach en ging zonder iets te zeggen zitten. Mijn moeder bij het raam, de lama naast haar. De volgende dag stond er een foto in de krant van een wuivende Dalai lama, die half schuil ging achter mijn moeder. Ook op het achtuurjournaal waren ze te zien, mijn moeder en de Dalai Lama, maar omdat iedereen die ze kende op vakantie was, had niemand het gezien. Gelukkig maakt dat niet uit, want het verhaal zelf is ook zonder beeld leuk genoeg. Sindsdien houdt mijn moeder mij altijd op de hoogte van haar Lama-vriend en daarom was ik de eerste die vandaag wist dat hij dreigde met aftreden. Ik hou u op de hoogte…

Geef een reactie

