Second Home Beurs

afb007.jpg  foto-230.jpg foto-231.jpg foto-247.jpgfoto-606.jpg bois-pille2.jpg

Lang geleden, op een woensdag, werd ik gebeld door een mevrouw die vroeg of ik een lezing wilde geven op de Second Home Beurs. Nog voor ze was uitgesproken, had ik al ja gezegd. Waarom weet ik niet meer. Waarschijnlijk omdat ik zo dol ben op de Jaarbeurshallen in Utrecht. Helaas was ik het daarna vergeten, maar gelukkig belde er vandaag een journalist van NRC Handelsblad om mij uit te horen over de wereld van de tweede huizen. Ik ging er voor zitten en kwebbelde een half uur over de voor- en nadelen van een tweede huis. Ik weet daar alles vanaf, want bijna al mijn vrienden en familieleden hebben een tweede huis in het buitenland. Niemand anders dan ik die al die huizen zo goed kan vergelijken. Ik zie van dichtbij hoe veel moeite het kost om een zwembad te onderhouden, een wijnkelder aan te vullen, een goede loodgieter te vinden, hout te hakken voor de open haard, maar ook hoe leuk het is als er onverwachts leuke gasten uit Nederland langs komen. Schrijvers bijvoorbeeld, die met hun laptop onder de arm langskomen, zich installeren onder de palmboom, af en toe een duik nemen in het zwembad, de wijnkelder leeg drinken, ’s avonds een vuurtje stoken en die dan weer weg gaan, maar altijd om terug te komen.
Of ik nog een tip had voor mensen die een tweede huis gingen kopen, vroeg de journalist. Dat had ik. Een huis kopen met veel logeerkamers en mij uitnodigen. Ik ben heel leuk in de omgang en altijd dankbaar voor zo veel gastvrijheid.

Geef een reactie

