Dagelijks archief: maart 28, 2008

Fitna the movie

Hoe mijn bus ontplofte in Enschede

bus.jpg

Acht jaar geleden was ik de trotse bezitster van een bus. Een witte bus van het merk Hyundai. Mijn buurman, en vriend, Willem had mij en mijn man overgehaald om samen met hem een bus te kopen. Willem had de bus alleen maar nodig als hij op toernee ging met zijn band, de rest van de tijd konden wij er in rondrijden. Een bus is altijd leuk, dacht ik. Dat was ook zo. De bus was heel leuk om in rond te rijden als je niks beters te doen had. En als ik wel wat beters te doen had en de bus nodig had om naar een opdrachtgever ver weg te rijden bijvoorbeeld, dan was de bus op toernee. Na een paar grappige aanrijdinkjes omdat we geen dodehoekspiegel hadden en na die ene keer dat we vergaten olie bij te vullen en we de motor opbliezen en we bij Greenwheels een heel klein peugeotje met trekhaak hadden gehuurd om de bus naar Brabant te slepen om daar een tweedehands motorblok te kopen, besloten we de bus te verkopen. Met z’n allen maakten we nog een keer een tochtje in de bus, vergaten foto’s van ons laatste uitstapje te maken, en zetten de bus op Marktplaats. Een week later werd ik gebeld door een man uit Enschede. Hij wilde wel een proefritje maken, maar omdat ik hem de bus niet zomaar wilde meegeven, ging ik er voor de zekerheid naast zitten. Ik was inmiddels negeneneenhalve maand zwanger en leefde in de veronderstelling dat ik onschendbaar was. Gelukkig was ik dat ook, maar de bus niet. De man van de proefrit gaf mij geld en reed nog dezelfde dag naar Enschede. Hij had er altijd parkeerplek, zo vertelde hij, want hij woonde aan de vuurwerkfabriek. Daar kon je overal parkeren. Het detail van waar hij woonde zou mij zeker zijn ontschoten als ik niet de volgende dag naar het Songfestival keek. Midden in de uitzending kwam er opeens een gek nieuwsbericht op het scherm over de vuurwerkfabriek van Enschede die was ontploft. In mijn herinnering zag ik mensen over straat rennen, overal vuurwerk, en daar midden op straat stond onze bus. In mijn herinnering zag ik de bus even later ook nog door de lucht vliegen en ontploffen, maar ik kan dat ook verzonnen hebben.
En dit alles schoot mij te binnen toen ik eigenlijk wilde schrijven dat mijn vriend Willem en zijn band June’s High op 18 mei een concert geven in de Melkweg ter ere van hun nieuwe cd.