Dagelijks archief: maart 31, 2008

Wij willen kaviaar!

gli-gattopardi.jpg

Mijn dochter, Maria, zocht een middelbare school en had besloten dat ze mijn hulp daar niet echt bij nodig had. Ze had de scholengids van Amsterdam nauwkeurig bestudeerd en had een lijst met haar twintig favoriete scholen samengesteld. Toen ik licht protesteerde omdat ik het wat veel vond, schudde ze met haar hoofd en zei dat ik niet mee hoefde naar de open dagen als ik niet wilde. Nadat ik mijn moederlijk gezag had laten gelden, werd de lijst gelukkig teruggebracht tot tien scholen. En zo brachten mijn man, mijn dochter en ik tien winterse zaterdagen door in scheikundelokaaltjes, gymzalen vol apenkooiende kinderen en luisterden wij in overvolle aula’s naar toespraken van directeuren, directrices en clavigers. Helaas bleek de school waar mijn dochter zich wilde inschrijven een lange wachtlijst te hebben. En hoewel haar kans nog steeds 1 op 5,6 is om uitgeloot te worden, ga ik er gemakshalve van uit dat haar zoekproject naar de leukste school door de voorzienigheid beloond wordt.Andere ouders zijn daar minder van overtuigd en verenigden zich in een samenscholing van bezorgde ouders: www.eengymnasiumvooriedereen.nl. Om je weet maar nooit waar het goed voor is, meldde ook ik me aan op de site. Een klik en ik was lid van de ouders die een gymnasium eisten voor hun kind. Nu mijn naam op die lijst staat, ben ik opeens een beetje bang dat mijn naam straks per ongeluk in een petitie terecht komt waarin we behalve om een school voor onze kinderen ook vragen om meer kaviaar, gratis caddy’s, ruimere parkeerplekken voor onze fourwheeldrives, snellere bediening in de restaurants en betere zitplaatsen in het Concertgebouw. Hoewel daar eigenlijk ook niks mis mee is.