Cursus interviewen: deel 1

Welkom bij de cursus interviewen. Interviewen is heel eenvoudig. Iedereen die niet doof is, kan het leren. Zelfs als u doof bent, kunt u interviewen. Dan is het alleen zaak om te raden wat de geïnterviewde te zeggen heeft, maar om in de leer van de grote Ischa te blijven: het gaat er niet om wat de geïnterviewde zegt, het gaat erom wat u opschrijft.
Maar goed, ervan uitgaande dat u niet doof bent, volgt hier tip 1: lach de geïnterviewde nooit uit. Ik zal dat verder uitleggen aan de hand van een dramatisch interview dat ik afgelopen week hield. Ik moest iemand interviewen over zijn hobby ijzersmelten. Ik vond het een gekke hobby, maar dat hield ik natuurlijk voor me. Ik ken mensen die voor hun plezier vliegtuigen spotten of vogels kijken, die lach ik ook niet uit. De ijzerman vertelde dat zijn hobby begon toen hij op een dag naar het Archeon ging. Inmiddels was hij vrijwilliger in het prehistorische park. ‘Loopt u dan ook in zo’n gek pak rond?’ vroeg ik, en ik kon mijn lachen bijna niet houden. ‘Nee,’ antwoordde hij. ‘Gelukkig maar,’ lachte ik opgelucht. ‘Ik ben al heel vaak in het Archeon geweest en ik zie daar altijd van die malloten in van die juten zakken lopen. Dat ziet er echt niet uit, hahahaha.’ Het bleef onaangenaam stil aan de andere kant van de lijn. ‘Ik heb wel zo’n pak aan,’ zei ijzerman. ‘Huh?’ zei ik. ‘En net zei u nog…’
‘Ik bedoel,’ zei ijzerman, ‘dat ik wel in zo’n pak loop, maar dat het geen gek pak is. Het is namelijk een heerlijk comfortabel pak van brandnetel vlas, met een tuniek van zuivere scheerwol erover.’
‘Juist,’ zei ik, en ging snel over naar vraag twee: ‘hoe doet u dat nou, ijzer smeden?’ Zijn antwoord was kort, maar duidelijk: ‘Als het heet is.’
‘Dank u wel voor dit interview.’
‘Graag gedaan.’

Geef een reactie

